september

Fontys beëindigt kerkelijke erkenning theologische opleidingen

FHTL

Fontys wil de kerkelijke erkenning van haar bacheloropleidingen theologie en leraar godsdienst in Utrecht in zijn huidige vorm beëindigen. Dat betekent dat studenten van deze opleidingen bij het behalen van het bachelordiploma niet meer automatisch een kerkelijk baccalaureaat ontvangen. Het voorgenomen besluit om af te zien van de kerkelijke erkenning is genomen in goed overleg met de Rooms-Katholieke Kerk. Er wordt onderzocht of het mogelijk is om de relatie tussen Fontys en de Rooms-Katholieke Kerk in de toekomst op een andere manier vorm te geven.

Fontys Theologie en Levensbeschouwing is het kleinste intituut van Fontys en is door haar beperkte omvang in meerdere opzichten kwetsbaar. Fontys verkent momenteel een nieuwe positionering van deze opleidingen.

Zittende studenten
Fontys hecht zeer aan een zorgvuldige omgang met medewerkers en studenten, in het bijzonder ook met diegenen die juist vanwege de kerkelijke erkenning voor de opleidingen bij FTL gekozen hebben. Daarom worden de zittende studenten in de komende periode individueel bevraagd naar hun behoefte om met het kerkelijk baccalaureaat af te studeren. Aan de hand van deze inventarisatie wordt gekeken naar een nog te formuleren overgangsregeling voor zíttende studenten.
Het voorgenomen besluit van Fontys moet nog worden goedgekeurd door de medezeggenschapsraad.

Auteur: Johan Struik