juli

Eindhoven Academy – Bijdrage leveren aan de Brainportregio

raadszaal

Partijen bij elkaar brengen, het Brainport ecosysteem versterken, het netwerk verbreden en verdiepen. Dát is het doel van de Eindhoven Academy, een initiatief van Irene van Rijsewijk en Joost Helms. De intensieve samenwerking in de Brainportregio tussen overheid, kennisinstellingen en het bedrijfsleven (Triple Helix) wordt alom geprezen en heeft ervoor gezorgd dat de economie hier floreert. Maar wat houdt deze samenwerking precies in? Wat zijn de succesfactoren? En hoe kun je als persoon en organisatie maximaal gebruikmaken van dit Brainport ecosysteem? De trainingen en leergangen van Eindhoven Academy zijn speciaal gericht op het bevorderen van succesvolle samenwerkingen binnen het Brainport Ecosysteem. De trainingen zijn altijd gericht op een combinatie van deelnemers uit overheid, onderwijs en bedrijfsleven.

Verdiepen en verbreden
Het Brainport netwerk is stevig maar ook nog steeds redelijk compact. Er kan nog heel veel meer samenwerking gezocht worden om samen het verschil te maken. Dat is precies het doel van Eindhoven Academy: Het Brainport ecosysteem verdiepen en verbreden. Dat doen door mensen uit overheid, onderwijs en bedrijfsleven bij elkaar te brengen in het programma ‘Leiderschap in de Brainportregio Eindhoven’ (LIBRE). In het LIBRE traject krijgen de deelnemers inzicht in de achtergronden van het Brainport ecosysteem, wordt gewerkt aan persoonlijke ontwikkeling en aan het verstevigen van het eigen netwerk. Bij ieder opleidingstraject wordt een groep deelnemers bij elkaar gebracht vanuit de Triple Helix. Naast het LIBRE traject verzorgt de Eindhoven Academy ook maatwerktrajecten. Het LIBRE programma [lees hierover meer in de download] beslaat zeven dagen, in zes modules, verspreid over drie maanden. Het programma biedt veel inspiratie, hoogwaardige kennis en de garantie dat je jezelf andere vragen gaat stellen. Na afloop van het traject blijven de deelnemers in contact met elkaar en met het bredere Brainport-netwerk.

Voor wie?
Een training volgen bij de Eindhoven Academy is vooral bedoeld voor mensen met voldoende werkervaring en die openstaan voor verbinding met anderen – veelal in een leidinggevende rol. Van de deelnemers aan het programma wordt ook verwacht dat ze ‘iets met de Brainportregio hebben’ en dat met behulp van het programma uit willen bouwen. Een aantal medewerkers van Fontys was al eerder deelnemer aan een Libre-programma. Van Rijsewijk en Helms hopen op meer deelnemers van Fontys in de toekomst, omdat Fontys volgens Irene en Joost een cruciale schakel is in de opleidings- en kennisinfrastructuur in de regio. Een rol die wat hen betreft nog meer zichtbaar en versterkt mag worden.

Sharda Kawarmala, deelnemer LIBRE 4

Opleidingsmanager Werktuigbouwkunde, Fontys Hogeschool Engineering

“LIBRE heeft mij vooral veel inspiratie gebracht. De gastsprekers, de locaties, de deelnemers, de diepgaande gesprekken, de Challenge. Ben je op zoek naar inspiratie dan moet je LIBRE volgen. En als bonus krijg je een netwerk erbij en ontdek je hoe bijzonder het is om in Eindhoven te werken. Ik ben na LIBRE echt trots op Eindhoven.”

Over de oprichters van de Eindhoven Academy
De Eindhoven Academy is een initiatief van Irene van Rijsewijk en Joost Helms. Hun gedegen kennis van het Brainport Ecosysteem koppelen zij aan hun brede ervaring in opleidingsprogramma’s en trainingen. Irene was gedurende twaalf jaar politiek adviseur in Den Haag. Hierdoor heeft zij een uitgebreid netwerk en veel inzicht in dynamische onderhandelings- en besluitvormingsprocessen. Daarnaast is zij onderwijskundige en ontwikkelt en verzorgt zij trainingen op het gebied van de aanpak van complexe vraagstukken. Van Rijsewijk: ‘Ik geloof in een programma met ontmoetingen, beleving en inspiratie’.

Joost Helms is Scheikundig Ingenieur van de TU Eindhoven, heeft zowel tien jaar ervaring als ondernemer in de regio, als tien jaar ervaring in de politiek, waarvan de laatste vier jaar als wethouder voor de Gemeente Eindhoven. Hierdoor begrijpt hij als geen ander de drijfveren, belangen en werkwijze van de partners in de Triple Helix. Helms: ‘Het optimisme van Eindhoven is mooi en aanstekelijk. Irene en ik delen een passie voor deze regio en voor het verbinden van mensen en organisaties om ze nog beter in hun kracht te zetten’.

Meer weten?
Half september 2018 gaat een volgende LIBRE programma van start. Ben je nieuwsgierig geworden en denk je dat dit programma ook iets voor jou is? Kijk op www.eindhovenacademy.nl of neem contact op met de Eindhoven Academy via 06-21 804 223/06-52 456 862. Voor aanmelden en inschrijven of meer informatie over de programma’s of over de mogelijkheden van maatwerk kun je ook rechtstreeks mailen naar info@eindhovenacademy.nl.

auteur: Monique van Laar