Eindhoven,
juli

Een draadloze Smart Glove

fphslimmehandschoen.jpg

Hoe mooi zou het zijn als je volledig digitaal orthopedische hulpmiddelen kunt aanmeten? Natasha Latham, 3e jaars student elektrotechniek, wilde graag een stageopdracht waarbij zij haar technische kennis kon combineren met medische zorg. En zo kwam zij bij Fontys Paramedische Hogeschool terecht waar associate lector Fred Holtkamp, van het profileringsteam Zorg en technologie, haar enthousiast maakte voor de opdracht om een werkende slimme handschoen te ontwerpen. Een prototype dus.

Een mooie combinatie van samenwerken tussen zorg en techniek, met een mooi resultaat. Nu kan het echte testen beginnen, en nog belangrijker: hoe kan de handschoen helemaal draadloos gemaakt worden? Natasha is super trots op haar ontwerp, en ook de opdrachtgever is enthousiast.

Leuk dat je als student zo een bijdrage kunt leveren aan een nieuwe manier van werken in de zorg!’, aldus Natasha.

Fred geeft aan: ‘Het bijzondere van de slimme handschoen is dat je als orthopedisch technoloog uiteindelijk volledig digitaal bij cliënten de maat kunt nemen voor een prothese, orthese of schoen. Natuurlijk blijven je eigen ‘vakgevoel’ en kennis een belangrijke rol spelen, maar je kunt op deze manier meer gegevens verzamelen en zo een beter passend hulpmiddel voor je cliënt maken! En dat is waar het om gaat: de tevredenheid van je cliënt!

Natasha heeft zich vooral beziggehouden met het ontwerp van plaatsing van de druksensoren. Hoe krijg je die sensoren op de juiste plaats om de juiste druk van de handen uit te oefenen bij het opmeten. En hoewel de foto nog veel draadjes laat zien, is Natasha er ook al in geslaagd om de datatransmissie van de handschoen naar de computer draadloos te laten verlopen.

Fred: ‘De uitdaging is nu om komend jaar met dit prototype meer ervaring om te gaan doen, en dat liefst niet alleen met studenten, maar ook met bedrijven en uiteraard de orthopedisch technologen in het werkveld!

auteur: Margreet Vossen