Eindhoven,
juli

Drone zorgt voor veiliger voetbalstadion

BlueJay

Een drone die herkent wanneer een voetballer flauwvalt of een rel uitbreekt. Over ongeveer vijf jaar vliegt deze waarschijnlijk door het Philips Stadion in Eindhoven. Blue Jay, een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), ontwikkelt een vliegende assistent voor het veiligheidsteam.

De drone gaat de beveiligers, brandweermannen en politieagenten rondom het Philips Stadion helpen bij de beveiliging tijdens wedstrijden en evenementen. “De drone kan ongewone situaties herkennen en dat doorgeven aan hulpverleners”, vertelt Emmie Schoutens, PR-manager bij Blue Jay. “We willen dat de drone ook een AED kan brengen naar een slachtoffer. Bovendien werken we aan een functie waarmee de drone kan praten, bijvoorbeeld om mensen naar een uitgang te begeleiden.” Op dit moment kan de drone volgens de PR-manager al herkennen wanneer iemand valt, de andere technieken moeten nog verder worden ontwikkeld.

Lees verder op Innovation Origins.