15
december
2023
|
11:17
Europe/Amsterdam

‘Door goede begeleiding houd je talent binnenboord’

IMG-20230506-WA0010

Tijdens corona kwamen ook bij Fontys BEnT (Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek) studenten een tijdlang niet of nauwelijks op hun opleiding. Ze zaten thuis en volgden online onderwijs. Toen ze weer naar school mochten, verliep dat niet bij iedereen van een leien dakje. Veel studenten liepen vast en konden wel wat hulp gebruiken. Vandaar dat de NPO-gelden bij deze opleiding werden gebruikt om Joshua Sutmuller aan te nemen.

‘Ik heb lang binnen de GGZ gewerkt, met name als begeleider van studenten, bijvoorbeeld met faalangst, perfectionisme, autisme of ADHD. Dat was de expertise die ze bij Fontys zochten’, vertelt hij. BEnT had wel studiecoaches, maar bij de terugkerende studenten zagen zij problemen waar ze niet goed raad mee wisten. ‘En bij de studentenpsycholoog ben je niet meteen aan de beurt. Dat gat mocht ik opvullen.’

Veel prikkels
Joshua sprak veel studenten die vastgelopen waren in hun ontwikkeling, iets waar de lockdown een grote rol in had gespeeld. Ze vonden het moeilijk om docenten om hulp te vragen, hadden moeite met de vele prikkels nu ze weer de klas in moesten of waren door een negatieve ervaring in hun schulp gekropen. En met name studenten met een stoornis als ADD of autisme hadden het moeilijk om weer ‘gewoon lekker te gaan studeren’.
Werk aan de winkel, dus. In januari 2022 ging hij aan de slag. ‘Er was eigenlijk al best veel hulp beschikbaar. Allereerst heb ik ervoor gezorgd dat die beter vindbaar werd. Nu ben je via onze portal in een muisklik bij alle hulp die binnen Fontys beschikbaar is.’ 

Belemmeren
Maar zijn belangrijkste taak was het begeleiden van studenten. ‘Ik probeerde in die gesprekken opvattingen en overtuigingen weg te nemen die de studenten belemmerden. Bijvoorbeeld: als iemand een negatief zelfbeeld heeft, is hulp vragen heel moeilijk. Daar gingen we dan mee aan de slag.’ Hij geeft een ander voorbeeld: ‘Ik heb een student geholpen die ADD had. Hij startte heel veel op, maar maakte nooit iets af. Voor de buitenwereld leek het of hij goed bezig was, want hij had het heel druk. Maar zijn bord werd steeds voller. Als ik hem niet geholpen had, was hij helemaal vastgelopen.’ 

Pamperen
Sommige collega’s bij Fontys vroegen zich wel eens hardop af of studenten door al deze hulp niet te veel gepamperd werden. ‘Is een hbo-diploma evenveel waard als ze zoveel hulp hebben gekregen?’, vroegen ze aan Joshua. ‘Een relevante vraag. Mijn antwoord was dan: ja, zeker. Ik help studenten die begaafd en gemotiveerd genoeg zijn om deze studie tot een succes te maken. Als je een inclusieve opleiding wil zijn, waarom zou je studenten met bijvoorbeeld autisme dan niet een handje helpen? Het zou zonde zijn voor de maatschappij als hun talent verloren ging.’ 

Plannen en organiseren
Joshua hielp soms ook grote groepen studenten. Samen met collega’s binnen het technische domein (technische natuurkunde, werktuigbouwkunde en applied science) keek hij hoe ze beter konden samenwerken. ‘Trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van plannen en organiseren of uitstelgedrag, kun je prima samen geven. Je helpt in een keer een hele groep, en mensen vinden het fijn om te merken: ik ben niet de enige.’
De NPO-gelden worden nog tot eind 2023 ingezet. ‘Daarna houdt mijn contract helaas op. Jammer, want ik denk dat het werk nog niet gedaan is. Maar het is een fijn gevoel dat ik veel studenten heb kunnen helpen.’

Geplaatst door: Nancy van Amstel