Eindhoven,
september

Debat over de rol van de leraar

astridvenes.jpg

De leraar als rolmodel, dat is het thema van het #HBOdiscours op de internationale Dag van de Leraar. Op 5 oktober staat tijdens deze debatmiddag van de Vereniging Hogescholen de diversiteit op de pabo en in het basisonderwijs centraal. Waarom staan er vooral juffen voor de klas? En zitten er zo veel autochtone meisjes op de pabo?

Veel Meer Meester
Astrid Venes, directeur Fontys Hogeschool Kind en Educatie, is een van de sprekers tijdens het debat. Fontys is een van de initiatiefnemers achter de campagne Veel Meer Meester, die als doel heeft meer jonge mannen te interesseren om leerkracht in het basisonderwijs te worden. Kinderen, ouders en professionals binnen het onderwijs willen meer mannen voor de klas. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen even goed les geven als mannen. Maar iedereen vindt dat de balans zoek is, dat er een evenredige verdeling van mannen en vrouwen binnen de schoolteams nodig is.

De andere professionals waarmee het publiek deze keer in debat kan gaan, zijn Ron Bormans (voorzitter CvB, Hogeschool Rotterdam), Joost Kieft (directeur opleidingen Katholieke Pabo Zwolle) en Henno Oldenbeuving (adviseur & trainer bij BEET). Iedereen kan deelnemen aan het debat: studenten, docenten, beleidsmakers, politici of andere betrokkenen.

Aanmelden
Het #HBOdiscours wordt gehouden van 16.30 tot 18.00 uur in brasserie Dudok aan de Hofweg in Den Haag en wordt geleid door Thom de Graaf.Ook meedoen? Dat kan door je aan te melden via communicatie@vereniginghogescholen.nl.