maart

De juiste minor brengt verrassende inzichten

Communicatie-student Esmee van Haasen heeft sinds een maandje haar minor afgerond. Toen ze moest gaan kiezen wist ze al snel dat ze Accountable Concepting wilde doen. Toch geeft de derdejaars haar collega-studenten graag mee dat het belangrijk is je goed te oriënteren. “Als je twijfelt, ga dan het gesprek aan met iemand.”

Hoe waardevol je minorkeuze kan zijn, bewijst het verhaal van Esmee. Dankzij haar minor kreeg de Zevenbergense de bevestiging dat ze met haar studie de goede keuze heeft gemaakt. Want in haar eerste studiejaar bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie twijfelde ze daarover nog, om het maar voorzichtig uit te drukken.

“We hadden heel veel theorie. In het tweede jaar kregen we veel praktijk en vond ik de opleiding pas leuk”, legt de goedlachse student uit. “Toen heb ik ontdekt dat concepting binnen het communicatievak me boeit. Ik vond mijn minor dan ook superleuk, ondanks de coronatijd. En de docenten hebben me altijd goed geholpen bij vragen.”

Minorzoektocht
Bij haar minorzoektocht werd Accountable Concepting al gauw een serieuze optie. Daarvoor was ze eerst bij zichzelf nagegaan wat ze interessant vindt. Esmee: “Dat zijn twee aspecten binnen het communicatievak: het psychologische aspect en het concepting-gedeelte. Daarna ben ik me gaan oriënteren op wat voor soort minors er zijn voor die twee onderdelen. Zo kwam ik uit bij Accountable Concepting.”
Voor het aspect psychologie kwam ze, tot haar grote verrassing, uit bij de minor Verslavingskunde. “Dat is echt iets totaal anders. Natuurlijk zit daar een psychologisch aspect in, vandaar de connectie. Ik heb de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen en heb voor Accountable Concepting gekozen. Ik had advies kunnen vragen binnen Fontys, maar ik was vrij zeker van mijn keus.”

Inschrijven
Toch schreef Esmee zich bewust voor beide minoren in. “Je wordt niet altijd bij een minor toegelaten omdat er een maximaal aantal studenten aan is gekoppeld”, weet ze. “Daarom wilde ik iets achter de hand hebben. En het leek me sowieso superinteressant. Het is ook niet zo dat het totaal niet aansluit.”
Er was gelukkig ‘gewoon’ plek. En dus begon ze in september vorig jaar vol goede moed aan haar minor Accountable Concepting. Die bracht Esmee zowaar verrassende inzichten. “Ik kwam erachter dat we binnen de opleiding een andere volgorde aanhouden om een concept te bedenken. Voor mij minder logisch, dus ga ik die ‘nieuwe’ volgorde nu bij mijn stage ook zo gebruiken.”

Advies bij het kiezen van je minor
Als ervaringsdeskundige kan ze haar medestudenten nu klinkende adviezen geven. Toch? “Jazeker. Ga ten eerste bij jezelf na wat je binnen je eigen opleiding heel leuk vindt. Ga na wat jouw opleiding niet aanbiedt en wat je heel leuk vindt. Als je twijfelt, ga dan het gesprek aan met iemand. Ik heb er met mijn ouders over gesproken. Ze hebben me niet beïnvloed, maar me wel geholpen bij mijn keuze.”

Minor voorlichtingsweek
De minor voorlichtingsweek die volgende week plaatsvindt noemt ze een goede zaak, al had ze die zelf niet nodig gehad, denkt ze. “Als mijn ouders het hadden geweten, dan hadden ze me er wel voor opgegeven”, zegt ze met een harde lach. “Maar als je niet precies weet wat je wil, moet je zeker gaan natuurlijk!”

Heb jij al nagedacht over je minorkeuze?
Wil je jezelf verder in je vak verdiepen, of juist iets totaal anders doen? Je minorkeuze kan best lastig zijn. Het belangrijkste is dat je iets kiest dat écht bij jou past. Kijk op www.fontys.nl/minor voor de mogelijkheden en schrijf je in voor de minor voorlichtingsweek van 8 tot 11 maart.

Auteur: Renske Nieuwpoort