De balans tussen studie en topsport

Werktuigbouwkunde student Kas combineert studeren en mountainbiken

Topsport Kas 2

Op vijfjarige leeftijd vond Kas van Geest (18) het al heerlijk om samen met zijn vader een rondje te mountainbiken door het bos. Toen hij tien was en zijn basisschoolvriendje bij een mountainbikeclub ging, wilde Kas dat natuurlijk ook. En zo liep het al snel uit de hand. Kas ging van wedstrijd naar wedstrijd en wist zijn hobby op steeds hoger niveau uit te voeren. Nu combineert hij zijn trainingen en wedstrijden op topsport-niveau met zijn studie Werktuigbouwkunde.

Mountainbiken op topsport-niveau
Tijdens corona pakte Kas het mountainbiken echt intensief op. “Ik kreeg veel meer vrije tijd en veel activiteiten mochten niet meer. Maar ik mocht wel nog altijd mijn fiets pakken om te gaan mountainbiken. In die tijd heb ik elke dag getraind en werd ik snel veel beter.” Tijdens wedstrijden was dit te merken. Al snel zat hij op een heel ander niveau.

Kas doet aan crosscountry mountainbike, de olympische mountainbikesport. In anderhalf uur fietsen de deelnemers zo’n vijf tot tien rondes van ongeveer vijf kilometer. Sinds twee jaar doet Kas mee met wedstrijden op hoog niveau. Dit doet hij onder andere in Nederland, Duitsland, België en Spanje. Voor zijn sport moet hij dus heel wat afreizen! “Mountainbiken is een relatief kleine sport. Al snel fiets je dus tegen de grote jongens van de sport. Ik heb al meerdere keren aan wedstrijden meegedaan waar de echte top van de wereld ook te vinden was.”

Topsport Kas 1

Combinatie met de studie
Deze top heeft Kas niet zomaar gehaald. Hij traint zo’n zes tot zeven keer per week en doet daarnaast natuurlijk ook regelmatig mee aan wedstrijden. Dan blijft er niet veel tijd over om te studeren, zou je denken! Gelukkig zijn de docenten en medestudenten van Kas heel meedenkend: “Wanneer ik een les mis, vinden docenten het helemaal niet erg om me bij te praten. Bij vragen tijdens het maken van opdrachten kan ik bovendien rekenen op hulp van mijn medestudenten. Ik neem vaak contact met hen op wanneer ik een opdracht niet snap.”

De impact van corona op het onderwijs heeft voor Kas een positief effect gehad. “Alles is tegenwoordig online te vinden”, zegt hij, “Ik kan lessen heel makkelijk terugkijken als ik ze gemist heb.” Ook krijgt hij hulp van studentbegeleiders van Bèta Ritme. “Zij hebben me vooral heel erg geholpen met plannen. Ze stuurden een handig Excelbestand dat ik hiervoor kon gebruiken. Ook hebben ze me geadviseerd over welke vakken ik het beste kon kiezen.”

Mountainbiken omdat het leuk is
Of Kas er ooit aan heeft gedacht om te stoppen met studeren en zich fulltime te richten op mountainbiken? “Nee, ik wil het echt blijven combineren. Een studie is altijd mooi om op terug te vallen. Bovendien zorgt het voor afwisseling. Als ik niet zou studeren, was mijn hele leven mountainbiken en trainen. Dan zou ik het niet meer voor mijn plezier doen. Nu voelt het nog steeds als een hobby: ik mountainbike omdat ik het leuk vind!”

Auteur: Inge Joosten