10
mei
2022
|
14:07
Europe/Amsterdam

"Bij zwemmen voel je je handicap niet"

Iedere ‘unieke sporter’ anders benaderen

foto artikel unieke sporters

‘Iedere groep unieke sporters vraagt om een unieke benadering om te komen tot buitenshuis sporten, de uitdaging is te weten hoe’. 
Dit is één van de belangrijkste conclusies die het onderzoek door Fontys SPECO Sportmarketing voor Uniek Sporten Brabant (USB) dit studiejaar opleverde. 

Sinds 2019 werken studenten, afstudeerders en docenten van SPECO Sportmarketing samen met medewerkers van USB en werkveldpartners in een Community of Practice (CoP). Doel is de versterking van het platform Uniek Sporten Brabant voor vraag en aanbod van sport buitenshuis voor mensen met een beperking (de unieke sporters). Die beperking kan fysiek en/of psychisch zijn, aangeboren of niet aangeboren (bijvoorbeeld door langdurige ziekte). 
Dit jaar stonden centraal: 
1) onderzoek naar hoe USB kan inspelen op de populariteit van padel en rolsstoelpadel en 
2) het testen van creatieve concepten voor influencermarketing met rolmodellen. 

Het padelonderzoek van studenten leverde drie customer journey’s op en een visuele kaart met het padel-aanbod in de zeven USB-regio’s. De inzichten heeft USB direct kunnen toepassen in een promotievideo van rolstoelpadellers.

Verder zijn creatieve concepten voor influencermarketing getest. Daarbij werden concepten voor promotiefilmpjes getest. In die filmpjes probeert een rolmodel de doelgroep met een specifieke beperking te interesseren voor deelname aan een sport: 

  • zwemmen voor mensen met lichamelijke beperking; 
  • jongeren met Austisme Spectrum Stoornis (ASS);
  • e-sports bij een vereniging (als ‘call to action’ om ook actief te gaan sporten bij de vereniging) en als laatste 
  • judo voor sporters met een visuele beperking. 

Voor ieder conceptfilmpje werd samengewerkt met een rolmodel: een influencer die belangeloos samenwerkt en sporter is met die specifieke beperking. Dit was vorig jaar uit SPECO-onderzoek gebleken als meest kansrijk. Dat ieder type beperking een unieke match heeft met een sport en een manier van communiceren, is dit studiejaar het belangrijkste inzicht. 
Zo is judo vanwege het fysieke (vastgrijpen) en de judomat (overzicht) een geschikte sport voor visueel-beperkten. Zij zien zichzelf echter niet als ‘beperkt’, willen juist ‘blind‘ of ‘slechtziend’ worden genoemd en in de influencermarketing heeft de inzet van een bekende (oud)-judoër (bijv. Dennis van de Geest) de voorkeur. Voor geamputeerden blijkt zwemmen een goede sport ("je voelt je handicap niet") en werkt een zwemmer met een amputatie als rolmodel. Zo zijn meer combinaties te maken die Uniek Sporten Brabant helpen om effectiever de doelgroepen te activeren. 
Voor SPECO (en ook voor Fontys Economische Hogeschool Tilburg) zijn dit waardevolle inzichten in de sportmarketing door inzet van influencers en het testen van creatieve concepten. Deze aanpak en ook het ontwikkelen van customer journeys per sport, krijgt dan ook een vervolg in het nieuwe studiejaar bij studenten jaar 4 en bij de onderzoeksgroep van Fontys Economische Hogeschool Tilburg.

 

Auteurs: Jeroen Hairwassers en Nanny Kuijsters