maart

Alumnus Diego van der Horst verduurzaamt vliegvelden

XYZ Dynamics past Automotive-kennis toe in unieke niche

Diego van de Horst

Al op zijn zestiende begon Diego van der Horst zijn eigen bedrijfje. Het ondernemen zit hem in het bloed, en een eigen succesvol bedrijf is altijd al zijn einddoel geweest. Nu staat hij, samen met compagnons Alex Pap en Laurens Westerdijk aan het roer van XYZ Dynamics. Een bedrijf dat ze tijdens Diego’s laatste jaar van de opleiding Automotive bij Fontys opgericht hebben.

Ondernemen in het bloed
“Ik ben opgegroeid tussen ondernemers”, vertelt Diego. Iets wat hem overduidelijk geïnspireerd heeft, want hij richtte zijn eerste bedrijfje al op toen hij 16 jaar was. Na de middelbare school is Diego Mechatronica gaan studeren, waarbij programmeren, hardware ontwikkelen en maken samenkwamen. Daarna is hij bij een ICT-bedrijf gaan werken. Maar ondernemen was nog altijd zijn doel. Daarom is hij zijn eigen ICT-bedrijfje begonnen. Uiteindelijk startte Diego met de opleiding Automotive bij Fontys Engineering. In zijn afstudeerjaar begon hij, samen met Alex Pap, XYZ Dynamics. Hoewel het runnen van een eigen bedrijf en tegelijkertijd studeren niet makkelijk is, raad hij het studenten wel aan: “Nu ben je nog jong en heb je de energie ervoor!”

XYZ Dynamics
Toen Diego en Alex startten met XYZ Dynamics, richtten ze zich in eerste instantie op het verduurzamen van bussen. “Ons doel was de energietransitie versoepelen voor commerciële voertuigen”, vertelt Diego. Toen kwamen ze al snel uit bij bussen. Maar al snel weken ze af van deze branche. Het was een te grote branche met te veel concurrentie. “We moesten onze niche vinden.”
Die niche vonden ze in grondafhandelaren op vliegvelden, ook wel Ground Support Equipment of GSE genoemd. Hieronder vallen alle voertuigen die gebruikt worden op een vliegveld, behalve de vliegtuigen. Denk bijvoorbeeld aan de trappen waarmee passagiers in en uit het vliegtuig stappen, materieel voor het laden en lossen van bagage en voertuigen die de vliegtuigen verplaatsen. GSE is kostbaar, maar heeft een lange levensduur. Dat betekent dat de voertuigen niet snel vervangen worden. Het overstappen naar duurzamere voertuigen is dus niet aantrekkelijk. Vandaar dat ze bij XYZ Dynamics geen nieuwe voertuigen bouwen, maar slimme oplossingen bedenken om bestaande voertuigen te verduurzamen.

Diego op vliegveld in Italië

Contacten leggen
De wereld van GSE bedrijven is relatief klein, en iedereen kent iedereen. Een belangrijke fase aan de start van XYZ Dynamics, was dan ook het leggen van contacten. Na het uitvoeren van een project met bedrijf Viggo, zetten Diego en Alex het resultaat op LinkedIn. Zo kregen ze al snel nieuwe contacten. Ook gingen ze langs bij beurzen en kwamen ze via via in contact met andere bedrijven. Nu heeft XYZ Dynamics een mooi netwerk opgebouwd met onder andere bedrijven als Aviaco GSE, hun strategische partner binnen het GSE segment.

Een groot project waar XYZ Dynamics op dit moment mee bezig is, is het maken van apparatuur voor de verduurzaming van GSE voor een vliegveld in Italië. Een grote uitdaging want de apparatuur moet niet alleen goed werken, de medewerkers van het vliegveld in Italië moeten ook in staat zijn de apparatuur zelf te installeren. Diego bracht recent een bezoek aan het vliegveld om de mogelijkheden te bespreken. Voor het bedrijf is hij veel op reis: “We werken onder andere in Italië, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Engeland. Ik zit zelf veel in het vliegtuig!”

Diego in werkplaats

Stage lopen bij XYZ Dynamics
Diego is technisch verantwoordelijk en heeft de leiding over het personeel bij XYZ Dynamics. Bovendien begeleidt hij stagiaires die bij het bedrijf aan de slag gaan. “Ik heb het altijd leuk gevonden om mensen dingen te leren. Ik heb een mbo-opleiding gedaan voordat ik met mijn studie Automotive begon. Ik was daarom wat ouder dan veel medestudenten en wist al het één en ander. Ik vond het toen al leuk om mijn kennis over te dragen. Ik leerde de andere studenten bijvoorbeeld lassen!”

Stagiaires die bij XYZ Dynamivs aan de slag gaan, krijgen veel vrijheid om aan hun eigen project te werken. Samen met Diego werken ze binnen het bedrijf aan hun project voor school. “Iedereen heeft zijn of haar eigen product en verantwoordelijkheid. Je maakt je eigen planning. Hierbij is communicatie heel belangrijk. Heb je hulp nodig of kom je er niet uit? We helpen elkaar altijd. Fouten maken mag, daar leer je immers het meest van!”

Ben je geïnteresseerd in een (afstudeer)stage bij XYZ Dynamics of wil je meer weten over het bedrijf? Neem contact op met Frank Steeghs, docent Automotive: f.steeghs@fontys.nl.

Auteur: Inge Joosten