Eindhoven,
18
mei
2022
|
13:51
Europe/Amsterdam

Ad Zorg en Technologie maakt zorg efficiënter

Fontys Zorg en Technologie, Joost Marx-2494

Een complete opleiding van slechts twee jaar, beoordeeld als topopleiding, die je een fantastisch toekomstperspectief biedt: dat lijkt te mooi om waar te zijn. Maar dat is het niet. Docent-onderzoeker Joost Marx legt uit waarom de Ad Zorg en Technologie een goede keus is voor iedereen die affiniteit heeft met zorg, welzijn en technologie.

Zelf heeft Joost Marx een technische achtergrond. Handig, want hij is volop aan het klussen in zijn eigen huis. ‘Maar ik doe heus niet alles zelf. Ik weet goed wat ik kan en wat niet. En dat is precies wat we studenten hier ook leren. Je leert waar je zelf actie op kunt ondernemen en wat je aan de markt moet overlaten.’

Duaal, deeltijd en voltijd
Tot voor kort kon je de Ad Zorg & Technologie op twee manieren volgen: duaal of in deeltijd. Joost: ‘Om de Ad in deeltijd te kunnen volgen, moet je minimaal 20 uur per week werkzaam zijn in de zorg of in de (zorg)technologie. Je bekostigt dan zelf je opleiding. Bij duaal is sprake van een leerwerkovereenkomst tussen drie partijen: jij als student, de werkgever en Fontys. Duaal- en deeltijdstudenten volgen dezelfde lessen; de opleiding is inhoudelijk verder exact hetzelfde.’

Studenten hebben drie dagdelen per week les: op maandagmiddag en maandagavond (13.30-20.30 uur) en op dinsdagavond (17.30-20.30 uur). De lessen op maandag vinden (live) plaats op de Ds. Fliednerstraat in Eindhoven. De dinsdagavondles wordt online gegeven; dat was al zo voordat de coronacrisis uitbrak. Met ingang van het studiejaar 2022-2023 is de Ad Zorg en Technologie ook voltijds te volgen. Joost: ‘De voltijdstudenten volgen hetzelfde programma als de duaal- en de deeltijdstudenten. Ze krijgen alleen meer begeleiding en ze lopen drie dagen per week stage.

Praktijkonderwijs 
Bij de Ad Zorg en Technologie krijg je geen klassikaal les zoals vroeger op de middelbare school. Joost: ‘Al ons onderwijs vindt plaats in de vorm van projecten. Daarin komen verschillende ‘vakken’ samen. Ondertussen breid je je kennis uit door je te verdiepen in de theorie die je krijgt. Het onderwijs wordt verzorgd door docenten met een achtergrond in ofwel de zorg, ofwel het welzijn ofwel de techniek. Kortom: we voorzien studenten van feedback vanuit meerdere invalshoeken.’

Curriculum 
Ieder studiejaar is opgebouwd uit vier blokken van tien weken onderwijs. Joost: ‘Blok 1 en 3 zijn onderwijsblokken, in blok 2 en 4 staat een relevant praktijkvraagstuk centraal. Dit blok heet Community of Practice, kortweg CoP. De studenten gaan dan in groepjes van drie tot vier studenten naar opdrachtgevers: échte mensen met een hulpvraag. Ze worden dan ondersteund door een docent en iemand vanuit de zorgorganisatie óf de ontwikkelaar van een oplossing, zodat de studenten leren vragen te stellen vanuit verschillende invalshoeken.’ In het tweede studiejaar is er weer een blok onderwijs, gevolgd door een CoP. Het laatste halfjaar staat in het teken van het (individueel) afstuderen. Iedere tien weken staan twee tot drie thema’s centraal, bijvoorbeeld gezonde leefstijl.

Overzicht 
Wat kun je nou als je bent afgestudeerd? Joost: ‘Als adviseur zorg en technologie heb je een goed overzicht van de zorgvragen die er zoal leven én van de oplossingen die er beschikbaar zijn. Je begint uiteraard bij de cliënt en diens vraag. Wat is zijn zorgvraag – en wat is de oorzaak daarvan? Bestaat er al een oplossing voor, of moet er iets voor worden ontwikkeld? Wie zou dat dan kunnen doen? En is er geld voor? Zelf ontwikkel je in principe niets; je schakelt en makelt tussen zorgvragers, zorgverleners en aanbieders van oplossingen. Je brengt probleem en oplossing samen.’

Oplossingen 
Aan wat voor oplossingen moeten we denken? Joost: ‘Aan oplossingen in de ruimste zin van het woord, dus niet alleen zoiets als een prothese. Een van onze studenten werkte als doktersassistente en is bij ons afgestudeerd op de inzet een digitaal patiëntenportaal bij een huisartsenpraktijk. Ze onderzocht in het verzorgingsgebied van de praktijk wat de belangrijkste vragen waren die er leefden en heeft die beantwoord in dat portaal. Daardoor is het aantal telefoontjes naar die huisartsenpraktijk sterk afgenomen, waardoor de praktijk meer tijd kan steken in goede zorg. Een andere student werkte in een ziekenhuis dat op zoek was naar een apparaat dat tijdens operaties de lichaamstemperatuur van de patiënt op de operatietafel in de gaten hield. Die student bracht de wensen van de chirurgen in kaart. Zijn advies was een apparaat te gebruiken dat ze nota bene al in huis hadden en daarvoor kon worden ingezet.’

Meer weten? 
Wil je meer weten over de Ad Zorg en Technologie? Kijk dan hier, of neem contact op met Joost Marx, j.marx@fontys.nl.