februari

‘Engineering in Practice’ presenteerde 32 studentenprojecten

IMG_5149

Fontys Hogeschool Engineering en het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials organiseerden op woensdagmiddag 31 januari het ‘Engineering in Practice’ symposium. 32 Engineering studentgroepen presenteerden de resultaten van hun uitdagende projecten aan een vakjury, docenten, lectoren en het bedrijfsleven. Voor de beste projecten waren drie awards beschikbaar; twee HTSM Awards en de KIVI award. Ruim 250 mensen bezochten het symposium.

Het symposium bracht een mix aan presentaties en interactieve sessies. Rick Wielens van de Open Innovation Academy trad op als keynote speaker. Hij deelde zijn ervaring met door gebruikers geleide innovatie en open innovatie; de nieuwe standaard voor innoveren in het bedrijfsleven. Daarna was de beurt aan de studenten: in korte videopresentaties presenteerden zij hun project aan de aanwezigen. De fysieke projecten waren te zien op de ‘projectenmarkt’: hier demonstreerden studenten hun eindproduct. Bezoekers konden hun favoriete project belonen met investeringspunten. Tijdens twee interactieve sessies gingen verschillende bedrijven en onderwijsinstellingen (Brainport Foodtech, FEMM line, KIVI, Defensie, Fontys en Universiteit Wageningen) via stellingen en visies het gesprek aan met de bezoekers.

HTSM award
Het Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (CoE HTSM) heeft twee prijzen ter beschikking gesteld van driehonderd euro; een juryprijs en een publieksprijs. De vakjury, bestaande uit: Martin van Acht (Brainport Foodtech), Jo van de Put (Koninklijke Metaalunie), Ella Hueting (Directeur Fontys Hogeschool Engineering), Emma van Dongen (voorzitter Studievereniging Innovum) en Michel Weeda (Brabantse Onwikkelings Maatschappij) beoordeelden de projecten onder andere op technische inhoudelijkheid en innovatief karakter. De bezoekers van het symposium konden door het uitdelen van investeringspunten tijdens de projectenmarkt, hun favoriete project kenbaar maken Het project met de meeste punten kreeg de publieksprijs.

Winnaars
De juryprijs ging naar ‘ShoeTIMes project’. Het project heeft tot doel een intelligent meetinstrument te ontwerpen dat de schuifkrachten meet in de schoen van patiënten met onder andere orthopedische klachten. Schuifkrachten spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol in het ontstaan van ulcera, wonden, bij diabetespatiënten. De meetgegevens kunnen worden gebruikt voor de ontwikkeling van beter orthopedisch en diabetisch schoeisel.

De publieksprijs is gewonnen door ‘Invention 2’. Zij hebben een apparaat ontwikkeld wat in staat is om water uit de lucht te halen. Een subsidieaanvraag voor verdere uitwerking van dit idee is goedgekeurd. Een project voor de toekomst. Zij ontvingen 16.800 punten van de bezoekers. Dat was 1.050 punten meer dan de nummer twee. De prijzen zijn uitgereikt door Kees Adriaanse, Programmaleider CoE HTSM.

Winnaar van de KIVI award is het project ‘Leadframe cassette transport robot’. In dit project kwamen de randvoorwaarden, het ontwerp en implementatie van een transportsysteem voor lead frame cassettes in een productielijn aan bod. Deze prijs is uitgereikt door Erik Persoon van KIVI.

redactie: René Luijendijk