Eindhoven,
december

'Tweetalig onderwijs op basisschool goed doordenken'

teachingenglish-2011.jpg

Basisscholen in Zuidoost-Brabant moeten de komende jaren op grote schaal tweetalig onderwijs invoeren. Volgens Brainport Development, de ‘economische ontwikkelmaatschappij’ van Brainport, blijft de regio alleen dan aantrekkelijk voor knappe koppen uit het buitenland. Anouke Bakx, lector aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie, en Paul Hennissen, lector van De Nieuwste Pabo, plaatsen grote vraagtekens bij die oproep. Zij twijfelen aan de absolute noodzaak van een grootschalige invoering van tweetalig basisonderwijs.

Brainport Development heeft de noodzakelijke wens om tweetalig onderwijs opgenomen in de visie We are the future, waarin advies wordt gegeven over de internationalisering van Eindhoven en omgeving. Die visie kwam uit op de dag dat minister Kamp liet weten dat Brainport inderdaad ook een Mainport wordt.
Op tal van basisscholen wordt al onderwijs in de Engelse taal gegeven, toch dient het onderwijs in deze regio  zich nog verder aan te passen, zo vindt de programmadirecteur van Brainport Development, Yvonne van Hest. “Er zijn mooie initiatieven. Maar er moet wel een tandje bij worden gezet”, zegt zij vandaag in het Eindhovens Dagblad.

Niveauverschillen
“Ik weet niet of tweetalig onderwijs wel nodig is voor alle kinderen. Of eigenlijk weet ik het wel: dat is het niet”, reageert Anouke Bakx. “Meer aandacht hiervoor is prima. Maar als je het zo breed zou uitrollen, dan ga je daardoor de niveauverschillen nog verder uitvergroten en daarmee help je de kinderen niet.”
Ook heeft Bakx twijfels bij de haalbaarheid in het basisonderwijs van tweetalig onderwijs op grote schaal. ”Waarom zou je het voor iedereen doen, waarom op dit niveau? En is het ook kwalitatief haalbaar? Ook dat is nog maar de vraag: zijn leerkrachten voldoende toegerust én hebben ze voldoende tijd hiervoor? Meer dan 60 procent van de leerkrachten ervaart nu al een erg hoge werkdruk.”

Overladen
Paul Hennissen kan zich de oproep vanuit Brainport op zich nog wel voorstellen. “Maar tegelijkertijd zeg ik: kinderen moeten al heel veel, waarom zouden ze dit ook nog eens moeten in het basisonderwijs. Als je kinderen overlaadt met opdrachten, heb je kans dat het uiteindelijk juist niets oplevert.”
Hennissen vraagt zich bovendien af of er echt wel zo’n probleem is met de Engelse taalvaardigheid. “De oproep doet veronderstellen dat het in het voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs tekortschiet op dat vlak. Dat geloof ik niet. Het ligt veel complexer. Bovendien denk ik dat je pas met een tweede taal aan de slag moet gaan op het moment dat een kind richting een bepaald beroep gaat. En dat is pas in het voortgezet onderwijs. Dus nee, ik zou het niet alle kinderen in het basisonderwijs op willen leggen.”

Auteur: Jan Ligthart