december

Tien generaties jonge uitvinders op FIRST LEGO league Eindhoven

FLL

Dat Eindhoven de innovatiefste regio van Nederland is, is natuurlijk duidelijk. Maar hoe zorgen we dat dat ook zo blijft? De FIRST LEGO league levert hier al 10 jaar een belangrijke bijdrage door kinderen en jongeren enthousiast te maken voor Wetenschap en Techniek. Middels het pitchen van hun creatieve uitvindingen en door het bouwen van een LEGO- robot zetten ze hun innovatieve skills in de etalage tijdens de finale op zaterdag 16 december op campus Rachelsmolen bij Fontys Hogeschool ICT.

Al 10 edities lang komen zo’n 400 kinderen naar de Fontys campus om met en tegen elkaar te strijden. Teams kunnen overal geformeerd worden: op school, vanuit een bedrijf, of simpelweg een club van vrienden en vriendinnen. Vanaf september oefenen ze op hun thuislocatie met twee dingen: het bouwen en programmeren van een LEGO-robot en het verzinnen van een innovatieve oplossing binnen het jaarthema Hydro Dynamics (hoe gebruiken we water en welke problemen brengt dat met zich mee). De regiofinale Eindhoven maakt onderdeel uit van de mondiale robotcompetitie First LEGO Leauge en is georganiseerd door Fontys Hogeschool ICT.

Eerste generatie ontmoet 10e generatie
Op de 10e editie ontmoeten de uitvinders en techneuten die 10 jaar geleden hebben meegedaan, de huidige generaties FLL spelers. Niet omdat dat zo georganiseerd is, maar simpelweg omdat deelnemers aan de FLL altijd wel op de een of andere manier betrokken blijven bij de competitie. De deelnemers van 10 jaar terug zijn nu actief als coach, scheidsrechter of jurylid. Zo inspireren deze jongeren, naast hun collega juryleden uit het technisch onderwijs en bedrijfsleven, de huidige FLL generatie. Een prima manier dus om de Eindhovense technische workforce op peil te houden.

Bezoek burgemeester
Burgemeester John Jorritsma van de gemeente Eindhoven zal de FIRST LEGO league Eindhoven ook bezoeken. Hij komt de teams in de robotfinales aanmoedigen en zal uiteindelijk de Champions award uitreiken aan het team dat als beste uit de bus komt als het gaat om hun innovatieve project, hun LEGO robot, maar ook op het vlak van innovatie, sportiviteit en teamwork.

Op de campus van Fontys Hogeschool ICT is naast de FIRST LEGO league ook nog ander STEAM (science Technology Engineering Arts Math) vermaak te vinden. Maffe proefjes, leuke robots, maker activities en nog veel meer. Publiek is welkom en de toegang is gratis.

Programma First LEGO league
09.45 uur Officiële opening