februari

Technologie en therapie groeien naar elkaar toe

Tijdens de minor Your Future Work kwam Anthony Hendrix (student Toegepaste Psychologie) in contact met technici en allerlei IT-toepassingen. Hij maakte kennis met nieuwe technologieën die mogelijkheden bieden voor een toekomst in zijn vakgebied. Hendrix ging aan de slag met zijn idee: een ‘mere exposure applicatie voor een mixed reality apparaat’. Dat behoeft meer uitleg.

Mere exposure is een techniek die veel wordt gebruikt door reclamemakers. Het idee is dat herhaaldelijke blootstelling aan een bepaald merk (stimulus) ervoor zorgt dat je een positiever beeld krijg over de stimulus. “Hoe vaker je iets ziet, hoe bekender en veiliger het wordt”, legt Anthony uit. “Mere exposure wordt in de vorm van therapie ingezet bij angststoornissen. Met name voor diverse fobieën en PTSS.”

De opkomst van virtual reality is niet onopgemerkt gebleven voor professionals die mere exposure therapie inzetten. Volgens Anthony is mixed reality echter de volgende stap. “De Microsoft Hololens gaat uit van deze technologie. Het verschil met VR is dat de Hololens virtuele objecten in de echte wereld plaatst.”

Om de toegevoegde waarde van de applicatie te achterhalen en te kijken of er daadwerkelijk behoefte is bij klinische psychologen - en andere behandelaars - om dit te gebruiken, nam Anthony contact op met Catharina ziekenhuis en Maxima Medisch Centrum. “Ik heb de kans gekregen om mijn concept te tonen aan een aantal klinische psychologen die positief kritisch waren op het idee. Zo heb ik bepaalde criteria aan de applicatie kunnen stellen.”

Anthony ontwikkelde een simulatie van zijn idee. Daarin is te zien hoe de mixed reality therapie in kan worden gezet bij iemand met een spinnenfobie. Zie de video hieronder:

opnamemere-exposureapplicatie.mp4

Via lector Janienke Sturm (lectoraat Mens en Technologie) kwam Anthony in contact met een groep studenten die de minor Virtual Reality doen aan de Fontys Hogeschool ICT. “Zij ontwikkelen momenteel deze vorm van therapie voor de Hololens. De technologie staat nog in de kinderschoenen, maar je ziet dat de ontwikkelingen razendsnel gaan.”

Anthony voelt dan ook een bepaalde obligatie om zich te verdiepen in technologie. “Toegepaste psychologie verdwijnt niet door technologie, we hebben er juist een rol in. We moeten kijken hoe we het kunnen gebruiken als middel om behandelingen en trajecten te vergemakkelijken en effectiever te maken.”

Voor Anthony voelde het als een eerste stap naar iets nieuws. “Ik wil doorstuderen na deze opleiding, waarschijnlijk Industrial Design. Ik heb veel toewijding om mezelf te ontwikkelen tot een zogenoemde T-shaped professional. Dat wil zeggen dat ik veel kennis heb van één veld, maar ook op andere terreinen. Ik denk dat dit belangrijk is als psycholoog. Je kan overal terechtkomen en je werkt met veel mensen. Dan kun je geen tunnelvisie gebruiken. Daarom treed ik graag buiten de gebaande paden.”