Eindhoven,

Studenten Werktuigbouwkunde krijgen €40.000 subsidie

hbotakeoff.jpg

Sjors Bakx en Rave Al-Chamary, twee studenten van Fontys Hogeschool Engineering (werktuigbouwkunde), hebben een Take-off hbo subsidie van €40.000 toegewezen gekregen. Met deze subsidie kunnen de studentondernemers Sjors en Rave hun innovatief product ‘de urinemeter’ verder doorontwikkelen en marktrijp maken.

Tot op de dag van vandaag wordt de urinekatheter van de patiënt uitgelezen door de verpleging. De urinemeter zal dit proces overnemen waardoor de nauwkeurigheid omhoog gaat en kosten en tijd worden bespaard in ziekenhuizen en verpleeghuizen.

Fontys is een broedplaats voor startende ondernemers. Dagelijks werken studenten, onderzoekers en lectoren aan innovatieve ideeën om maatschappelijke uitdagingen op te lossen. Innovatieve ideeën op de markt brengen kosten tijd en geld. De subsidieregeling (Take-off hbo van Regieorgaan SIA) geeft (net afgestudeerde) studenten, docenten, onderzoekers en lectoren de kans hun idee voor een nieuw product vorm te geven en te ontwikkelen door haalbaarheidsstudies te financieren. De subsidie is aangevraagd in samenwerking met Fontys Expertisecentrum Gezondheidszorg en Technologie, Fontys lectoraat Business Entrepreneurship, Fontys Centrum voor Ondernemerschap, het Catharinaziekenhuis en ondernemer Nico Schouten. De studentondernemers zullen tijdens het subsidietraject ook op intensieve ondersteuning van deze partijen kunnen rekenen.

Sjors en Rave zijn één van de eerste studentondernemers die afstuderen binnen hun eigen onderneming! Met de Take-off hbo subsidie kunnen er nog sneller stappen worden gemaakt zodat het mooie en innovatieve idee van ‘de urinemeter’ op de markt geïntroduceerd kan worden.

Met de zorginnovatie 'de urinemeter' waren de studenten dit jaar al meerdere keren te zien binnen Fontys trajecten. Zo hebben Sjors en Rave met hun product al verschillende prijzen gewonnen tijdens trainingen/eindpitches bij Fontys Centrum voor Ondernemerschap: de eerste prijs in de categorie '' Jij Ondernemen!' tijdens de eerste editie van het Fontys Student Startup Festival was voor hen.