Eindhoven,
29
januari
2015
|
15:43
Europe/Amsterdam

Serious Game verder uitbouwen en fine-tunen

gamegroeppth.jpg

Het bouwen van de Serious Game over social media was in kader van een vak, waar de hele groep eerstejaars PTH-studenten gedurende acht weken aan heeft gewerkt. Het lijkt daarom aardig om dit keer de groep aan het woord te laten.

Stel jezelf eens voor?

‘Wij zijn Thomas Sprong, Stefan Bergh, Steven Roosendaal, Ismael Mosleh, Bryan Lossie, Mark van Lierop en Bob Blaney Davidson. We zitten allemaal bij elkaar in de groep.’

Waar studeren jullie? Waarom heb je voor die studie gekozen? Wat is aantrekkelijk aan de opleiding?

‘We zijn allemaal eerstejaars voltijdstudenten van lerarenopleiding ICT aan de PTH, Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek. De opleiding hebben we allemaal gekozen omdat het vakgebied ICT ons interesseert. We hebben bijna allemaal eerder een (MBO) opleiding gedaan in de ICT. Toen we hoorden over de lerarenopleiding ICT dachten we allemaal zoiets van “Wow… een vak waar onze interesse ligt, kunnen we met deze opleiding ook overbrengen op andere mensen”

Wat is een Serious Game? Ontwikkelden jullie de game helemaal zelf?

‘Onze leraar Rick Vermulst vertelde ons dat hij dit vak heeft herontworpen voor ons. Het is de bedoeling dat we tijdens dit vak samen met de groep de rol van een bedrijf aannemen. Do IT hebben we het genoemd. Als bedrijf hebben we de vraag van een klant (onze docent) uitgevoerd. Dit was het maken van een Serious Game om docenten ‘Social Mediawijs’ te maken. Een Serious Game is een spel dat als primair doel niet vermaak heeft maar dat het leerzaam is. We hebben concepten ontwikkeld, voorgelegd aan de opdrachtgever en uiteindelijk een product ontwikkeld. Verschillende (onderwijskundige) modellen en kennis uit eerdere vakken zijn hierbij gebruikt. Zo hebben we bijvoorbeeld een online en offline gedeelte gemaakt. Bij het offline gedeelte hebben we onder andere onze kennis en vaardigheden gebruikt van het vak 3D-vormgeving en voor het online gedeelte hebben we moeten programmeren. Onze docent begeleide en stimuleerde het project.’

Wat gaat er nu verder gebeuren? Komen er meer van dit soort projecten?

‘In acht weken tijd hebben we veel gedaan en ontzettend veel geleerd. Niet alles ging zonder slag of stoot, maar we kunnen uiteindelijk trots zijn op het eindresultaat. Onze leercurve was nog nooit zo hoog! We hopen allemaal dat we vaker dit soort innovatieve en uitdagende projecten of vakken krijgen. We weten dat we nog met onderwijsrobot Charlie aan de slag gaan. Daar kijken we echt naar uit!’

Wat betekent 'Denk Groter' voor jullie en wat is de volgende uitdaging?

‘Het spel willen we verder gaan uitbouwen en fine-tunen. Dit kan misschien met onze vrije studiepunten die we nog in moeten vullen. Het lijkt ons cool om het spel gewoon echt uit te gaan geven. We worden opgeleid tot leraar, maar als toekomstig ICT docent heb je in de toekomst meerdere rollen. Zeker in een wereld waarin ICT nóg belangrijker wordt. We ontwikkelen ook een rol van onderwijsontwikkelaar en ICT-coördinator bijvoorbeeld.’