Eindhoven,
december

Onderzoek Geluksplekken in Eindhoven van start

Samenvatting

Het Parktheater en Fontys Hogescholen gaan samen op zoek naar Geluksplekken in Eindhoven. Studenten van de Hogeschool gaan de komende maand de wijken in om te ontdekken wat de bewoners gelukkig maakt. Ze doen dat onder supervisie van de Belgische Geluksambassadeur en samensteller van het World Book of Happiness, Leo Bormans.

aftraponderzoekengeluksplekken.jpg

Geluk is het jubileumthema van het 50-jarige theater. Binnen Fontys heeft met name de Hogeschool HRM en Psychologie geluk in haar onderwijs versleuteld.

Onderzoek naar Geluksplekken
De studenten gaan de komende maand een groot aantal wijken van Eindhoven in om bewoners te ondervragen over plekken waar zij op de een of andere manier geluk ervaren. Eindhovenaren die niet worden bezocht, maar wel een Geluksplek willen nomineren, kunnen een mailtje sturen naar geluksplekken@fontys.nl of twitteren met de hashtag #hapspots040.

Het is de bedoeling dat op de Geluksplekken ook daadwerkelijk iets plaats vindt dat bij kan dragen aan het geluk van de Eindhovenaren.

Geluksambassadeur Leo Bormans
Leo Bormans begon zijn zoektocht naar Geluksplekken in zijn thuisland België. Inmiddels zijn er in tal van landen dergelijke plekken te vinden. Nu is Eindhoven aan de beurt. Vanochtend ging het onderzoek officieel van start met een inspirerende lezing van Leo Bormans voor 100 geïnteresseerde Fontys studenten.

Week ‘Geluk voor Eindhoven’ (16-20 maart 2015)

Naast het onderzoek werken Fontys en het Parktheater ook aan een Geluksweek rond de internationale dag van het geluk (20 maart). Daarin worden lezingen, voorstellingen en studentactiviteiten rond het thema georganiseerd. Over het programma van de Geluksweek in maart wordt in de loop van januari meer bekend. Zeker is al wel dat Leo Bormans met een grote openbare lezing de aftrap op maandag 16 maart verzorgt.

Leo Bormans legde dinsdagochtend in een interview met Omroep Brabant uit wat precies de bedoeling is. Het fragment is hieronder terug te horen.