januari

Masterstudent Pedagogiek Janske Castelijns wint Fontys onderzoeksprijs 2018

RM-Fontys-Nieuwjaarsontmoeting 2018-009

Janske Castelijns, masterstudent Pedagogiek, heeft de onderzoeksprijs 2018 gewonnen met haar onderzoek rondom leerbevorderende feedback bij Gilde opleidingen in Venray. De prijs t.v.w. € 1.000,- heeft ze in ontvangst genomen uit handen van Hans Nederlof, lid van het College van Bestuur van Fontys.

De Fontys Onderzoeksprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een medewerker of masterstudent van Fontys die meer dan anderen gewerkt heeft aan een praktijkgericht onderzoeksproject, gericht op/ of ontwikkeld en uitgevoerd met het werkveld. Janske heeft indruk op de jury gemaakt met haar onderzoek 'Op naar een feedback cultuur, Leerbevorderende feedback binnen de context van High lmpact Learning that Lasts'.

De jury zegt: “Het betreft een schoolvoorbeeld van een praktijkgericht masteronderzoek. De eigen praktijksituatie van de masterstudent is aanleiding en onderwerp van onderzoek. De impact op de eigen professionele omgeving is groot, bruikbaarheid en toepasbaarheid worden overtuigend aangetoond.”

Het onderzoek van Janske
Janske heeft in co-creatie met haar collega-docenten, een professionaliseringstraject voor docenten ontworpen om studenten vanuit een coachende rol leerbevorderende feedback te leren geven. Dit professionaliseringstraject heeft ze niet alleen ontworpen, maar ook geëvalueerd en geïmplementeerd. Haar onderzoeksproject is dan ook beoordeeld met een 8.

Haar onderzoek heeft grote impact op de betrokken docenten en huidige en toekomstige studenten binnen haar beroepspraktijk. Studenten ontvangen meer leerbevorderende feedback en zij ervaren een hechtere band met docenten. Docenten beschikken over een rijker feedbackrepertoire, waardoor zij beter invulling kunnen geven aan hun pedagogisch-didactische taak om studenten toekomstbestendig op te leiden.

Ook heeft de professionalisering van docenten een nieuwe dimensie gekregen. Docenten hebben ervaren dat zij in staat zijn regie te nemen voor hun eigen professionalisering. Zij kunnen zich een lerend team noemen dat een fundamentele cultuurverandering ondergaat, passend bij eigentijds onderwijs.

Janske: “Fantastisch om deze waardering voor mijn onderzoek te mogen ontvangen. Onder de bezielende begeleiding van mijn afstudeerbegeleider Cristel Elias, heb ik middels praktijkgericht onderzoek echt een verschil kunnen maken binnen onze beroepspraktijk en heb ik mij als onderzoekende, innoverende masterpedagoog kunnen profileren. Hulde aan het Fontys masterteam en aan alle betrokkenen in mijn onderzoek. Deze prijs is met recht een collectieve eindzege!”

Cristel Elias is docent/onderzoeker bij Fontys Hogeschool Pedagogiek en begeleider van Janske. Cristel: “Janske is een zeer bevlogen, inspirerende en kundige professional met liefde voor haar vak. Ze is een echte allrounder en heeft een afstudeerproject van enorme omvang en impact gerealiseerd. Deze onderzoeksprijs heeft ze meer dan verdiend.”

Over de masteropleiding Pedagogiek bij Fontys
De hbo-masteropleiding Pedagogiek bij Fontys speelt in op de maatschappelijke ontwikkelingen in het onderwijs en de zorg. Denk bijvoorbeeld aan de transities in de jeugdzorg en de invoering van het passend onderwijs. Dit vraagt om professionals die vanuit deze ontwikkelingen vernieuwen en oplossingen kunnen vinden. De opleiding duurt twee jaar, waarbij het onderwijs één keer per week plaatsvindt op een middag en avond in Tilburg. Instroomeisen: hbo-diploma Pedagogiek (of een verwante opleiding).