Eindhoven,
januari

Jacques de Laat is Fontys-docent van het Jaar

jacquesdelaatdocentvanhetjaar.jpg

De Fontys-docent van het jaar 2017 is Jacques de Laat. Van de bijna 2500 stemmen die de afgelopen maand werden uitgebracht op de tien kandidaten, ging met 428 stemmen de voorkeur duidelijk uit naar Jacques. De 58-jarige docent aan de Hogeschool Pedagogiek in Eindhoven werd vandaag tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst in het zonnetje gezet.

Nee, hij had het écht niet aan zien komen. "Ab-so-luut niet. Hoe kun je nu denken dat je zoiets gaat winnen?" Vijf minuten na zijn uitverkiezing is Jacques nog niet bekomen van de verbazing. Al is hij duidelijk een man van de relativering. Want, zo stelt hij, dat hij het is geworden is waarschijnlijk omdat hij nu eenmaal van de grootste opleiding is en op basis daarvan dan ook wel meer stemmen zal hebben gekregen. Nou nee, Jacques: het gaat op basis van persoonlijke kwaliteiten, de prijs heeft weinig te maken met welk vak je doceert aan welke opleiding. Hij kijkt wat beduusd voor zich uit. "Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets gewonnen", klinkt het dan.

Criteria
Liefst 112 docenten werden voorgedragen door Fontys-studenten. Tien van hen werden geselecteerd op de ISO-criteria betrokkenheid, didactiek, innovatie, interactief, passie en professionalisering. Daarnaast, zo vertelde CvB-lid Hans Nederlof tijdens de bekendmaking van de prijs bij de nieuwjaarsbijeenkomst, keek de jury nog naar een aantal specifieke kenmerken. "De Fontys Docent van het jaar is heel betrokken bij de student en zijn/haar leerproces, laat de menselijke kant zien, heeft inlevingsvermogen, kan goed uitleggen en overbrengen, is goed bereikbaar en verzorgt eventueel ook extra lesactiviteiten die niet altijd direct aan het onderwijs gekoppeld zijn."
Volgens Nederlof maakte vooral het verhaal van een student over de kwaliteiten en werkwijze van haar scriptiebegeleider Jacques de Laat veel indruk bij de stemmers. "Net voordat hij begon met mij begeleiden kreeg hij de feedback dat hij te streng was voor studenten. Hij heeft toen tips en tops voor zichzelf opgeschreven. Vanaf het begin van onze samenwerking was hij altijd geduldig en constructief in zijn begeleiding. Ik ben zelf vertraagd en een klein jaar geleden bevallen van een dochter. Mijn leven is hectisch. Het maakt niet uit wanneer, maar als ik om hulp vraag maakt hij tijd voor mij.”
Zij beschreef hoe de FHP-docent altijd weer een puur op haar afgestemde begeleiding probeert te geven. “Hij denkt mee, stimuleert mij wanneer ik onzeker ben, geeft mij duidelijke en eerlijke feedback op een constructieve manier, legt iets uit wanneer ik iets niet begrijp, maakt tekeningetjes voor mij omdat ik een beelddenker ben en luistert naar mij, ook wanneer ik gefrustreerd ben of het even wil hebben over bijvoorbeeld mijn dochter. De docent heeft ook aangeboden mij, na de scriptie, verder te helpen met de volgende opdracht, ook al krijgt hij hier geen specifieke uren voor. Hij weet dat ik vertraging heb opgelopen en hij stimuleert mij om door te zetten zonder te oordelen. Ik voel mij gehoord, gezien en gestimuleerd door deze docent.”

Oorkonde
Die lofzang deed het niet alleen bij de stemmers in deze verkiezing goed. Ook Jacques zelf was er heel blij mee. "Die motivatie vond ik echt hartverwarmend. Daarmee had ik eigenlijk voor mezelf al de grootste prijs gewonnen."
Het bleek dus ook de opmaat naar de uitverkiezing van de Fontys-docent van het Jaar. Jacques de Laat mocht een trofee, een bos bloemen en een fraaie oorkonde mee naar huis nemen. Bovendien wordt hij dé kandidaat namens Fontys voor de landelijke verkiezing van Docent van het Jaar.

Auteur: Jan Ligthart