Eindhoven,
juli

Hogescholen spreken hun afschuw uit over zuivering Turks onderwijsstelsel

vereniginghogescholenlogo.jpg

Hogescholen volgen geschokt de ontwikkelingen in Turkije die ertoe hebben geleid dat bij universiteiten, scholen en het ministerie van onderwijs tienduizenden mensen zijn geschorst. Ook op het reisverbod van academici en de oproep aan Turkse medewerkers en studenten in Nederland om terug te keren naar Turkije wordt met afschuw gereageerd.

De Vereniging Hogescholen spreekt haar steun uit aan de Turkse studenten en docenten en universiteiten waarmee de hogescholen via het Erasmusnetwerk verbonden zijn. Ook schaart de Vereniging Hogescholen zich achter de verklaring van de EUA. “De internationaal gedeelde waarden van academische vrijheid en vrijheid van meningsuiting staan in ernstige mate onder druk”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Turkije maakt deel uit van het Erasmusnetwerk van universiteiten en hogescholen in Europa en aangrenzende landen. Het doel van het Erasmus netwerk is om uitwisselingen van studenten (voor studie of stage) en docenten en staf te bevorderen. Turkse studenten kunnen met een Erasmus+ beurs een periode in Nederland studeren en Nederlandse studenten in Turkije. De hogescholen houden nauw contact met de uitwisselingsstudenten die zich momenteel in Turkije bevinden en ook met de Turkse studenten die momenteel in Nederland studeren of stage lopen. In het afgelopen studiejaar volgden zo’n 100 Turkse studenten een opleiding aan een Nederlandse hogeschool. Een vergelijkbaar aantal Nederlandse studenten studeerde in dezelfde periode in Turkije.

Dit bericht is een persbericht vanuit de Vereniging Hogescholen.Voor meer informatie dient u met hen contact op te nemen.

Auteur: Dienst Marketing & Communicatie