Eindhoven,
november

Fontys ICT studenten beste technische game-ontwikkelaars Dutch Game Awards 2014

Samenvatting

Op 25 november zijn ICT & Game Design and Technology studenten van de Fontys opleiding HBO-ICT in Eindhoven tijdens de Dutch Game Awards 2014 winnaar geworden in de categorie “Best Student Technical Achievement”, de meest indrukwekkende technische prestatie van studenten binnen de Nederlandse gamesindustrie.

virtualarchery.jpg

Dutch Game Awards
De Dutch Game Awards – de vakprijzen voor de Nederlandse gamesindustrie - zijn een erkenning van de creativiteit, het vakmanschap en het zakelijk inzicht van de Nederlandse gameontwikkelaars. De Awards worden jaarlijks uitgereikt aan gamebedrijven en zelfstandige ontwikkelaars die zich (inter)nationaal hebben onderscheiden.

Game ‘Virtual Archery’
De winnaars werden op 25 november bekend gemaakt tijdens het Awards Dinner in Tivoli Vredenburg in Utrecht. Men kon meedingen naar de prijzen in 14 verschillende categorieën, zoals beste mobiele game, beste serious game, beste co-productie etc. In de categorie “Best Student Technical Achievement” waren drie genomineerden: Fontys, NHTV en Saxion. De winnende game in deze categorie werd ontwikkeld door zes Fontys studenten. Zij zijn 3e en 4e jaars studenten en inmiddels afgestudeerde studenten van de opleiding HBO-ICT met als afstudeerrichting ICT & Game Design and Technology aangevuld met een student uit de minor Virtual Reality. De game met de naam “Virtual Archery” dompelt je onder in een virtuele wereld. In een fysieke ruimte van ongeveer tien bij tien meter kun je rondlopen met een handboog. Daarbij waan je je in een middeleeuwse omgeving waarin je je boogschietvaardigheden kunt trainen omdat de boog die je in je hand hebt, één-op-één werkt in de game. Je houding en positie worden gemeten en in de game verwerkt (zie: http://dutchgameawards.nl/2014/virtual-archery).

Boogschieten toegankelijker
De jury vond dat het Fontys team een flinke stap verder heeft gezet met de toegepaste technieken en daarmee het boogschieten voor een groter publiek toegankelijk heeft gemaakt. Het team heeft de game al op verschillende plaatsen gedemonstreerd tijdens andere evenementen binnen Nederland in de aanloop naar deze Dutch Game Awards. Zo nam het team deel aan de Night of the Nerds, de Nerds on Stage en de ASML open dag tijdens de Dutch Technology Week. De studenten zijn nu in gesprek met enkele partijen om meer met deze winnende game te gaan doen. Zij hebben het idee opgevat een bedrijf op te richten (http://vrconcepting.nl) om meer te gaan doen met de technieken die zij hebben geleerd.