december

Themabijeenkomst over talentgericht werken met kwetsbare kinderen en jongeren

maikekooijmanscloseup.jpg

Vrijdag 19 januari 2018 organiseren wij een themabijeenkomst over ‘Talentgericht werken met kwetsbare kinderen en jongeren’. Deze bijeenkomst is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in het pedagogische werkveld. Niet de problemen en tekortkomingen van kwetsbare kinderen en jongeren staan centraal, maar juist hun potenties en talenten. Hoe kunnen kunst, cultuur, sport en spel van waarde zijn voor de ontwikkeling van deze groep?

Kwetsbare jongeren, een steeds grotere groep in onze maatschappij. Maar wat zijn kwetsbare kinderen en jongeren nu eigenlijk? En hoe komt het nou dat deze groep groeiende is? Maar misschien nog belangrijker: Hoe gaan we met deze groep om? Welke begeleiding kunnen wij hen bieden? En hoe kunnen wij deze kinderen en jongeren ondersteunen in hun ontwikkeling?

Lector dr. Maike Kooijmans van het Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst vertelt over haar onderzoek en ervaring in het talentgericht werken met kwetsbare kinderen en jongeren. Er zijn workshops waarin dieper wordt ingegaan op de mogelijkheden van spel, sport en muzische middelen bij de begeleiding van kwetsbare jongeren.

Over de spreker
Dr. Maike Kooijmans is ruim 25 jaar werkzaam in het Hoger Agogisch Onderwijs (nu Hogere Sociale Studies). Een rode draad in haar loopbaan is het werken met kwetsbare jongeren. Zij is gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift: ‘Talent van de straat, hoe je jongeren kunt verleiden uit de criminaliteit te blijven’.

In haar onderzoekswerk ligt het accent op de impact van onze veranderende samenleving op kwetsbare jongeren, en hoe we als (professionele) opvoeders jongeren optimale ontwikkelkansen kunnen bieden en met hen kunnen werken aan weerbaarheid. Zij bestudeert opvoedingsvraagstukken vanuit meerdere perspectieven, zoals het jongere/kind-perspectief en het opvoedersperspectief.

Het lectoraat ‘Opvoeden voor de toekomst’ verricht onderzoek naar opvoedingswaarden en opvoedingsdilemma's waarvoor ouders en professionele opvoeders zich in de huidige samenleving gesteld zien. Het lectoraat vervult een voortrekkersrol in het genereren van nieuwe perspectieven en professionele handelingsmodellen.

Informatie en aanmelden
Datum: vrijdag 19 januari van 13.00 uur tot 15.00 uur
Locatie: Fontys gebouw, Mgr. Claessensstraat 4 in Sittard
Aanmelden uiterlijk 12 januari via fontysflashpedagogiek@fontys.nl.