Eindhoven,
januari

CvB-lid Jan Welmers vertrekt bij Fontys

fo0037696.jpg

Jan Welmers (55) gaat Fontys verlaten. Het huidige lid van het College van Bestuur wordt per 1 april 2017 bestuurder bij revalidatiecentrum Heliomare. Hiermee zet hij zijn loopbaan voort in de zorgsector"Belangrijke beslissingen neem ik niet makkelijk", licht hij toe. "Maar met het accepteren van een bestuursfunctie bij Heliomare gaat een reeds lang gekoesterde wens in vervulling. De uitdagingen in de zorg spreken mij enorm aan, zeker in een tijd waarin de aandacht voor kwetsbare burgers onder druk staat."

Welmers trad in 2013 toe tot het College van Bestuur van Fontys. Hij kwam van het UWV, waar hij directeur Sociaal Medische Zaken was. Binnen het Fontys-bestuur werd hij verantwoordelijk voor de primaire processen Onderwijs (kwaliteitszorg gerelateerde zaken) en Onderzoek, de ondersteunende processen Personeel & Organisatie, Audit & Kwaliteitszorg, Juridische zaken en Mediavoorzieningen. Tevens is hij verantwoordelijk voor de instituten in de domeinen Mens en maatschappij, Economie en Gezondheidszorg, met als externe focus regio Tilburg.

Dierbaar
Welmers stelt dat hij het besluit om bij Fontys te vertrekken niet lichtvaardig heeft genomen. "Dit is een organisatie die mij in korte tijd heel dierbaar is geworden. Ik heb veel gemotiveerde en bevlogen mensen leren kennen en met hen mogen samenwerken. Niet alleen in de diensten en instituten van Fontys maar ook met diverse relaties van Fontys. In de externe contacten mocht ik vaak met trots ervaren hoe betekenisvol Fontys is voor de werkvelden waarvoor zij opleidt."
Hoewel hij het onderwijs zeker zegt te gaan missen, meent hij dat hij een instelling achterlaat die met het instellingsplan Fontys Focus 2020 een goede en uitdagende richting heeft gekozen. "Ik ben blij dat ik daaraan een bijdrage heb mogen leveren. Ik heb er alle vertrouwen in dat Fontys haar huidige koers weet vast te houden en haar betekenis voor de samenleving op een inspirerende manier weet te vergroten."

Het College van Bestuur en de Raad van Toezicht betreuren het vertrek van Jan. Zij zijn hem zeer erkentelijk voor datgene wat hij voor Fontys heeft betekend (en nog betekent). Door zijn sturing, op basis van zijn uitgesproken visie op onderwijs en kwaliteit, heeft Fontys zich verder kunnen ontwikkelen als kwaliteitshogeschool.

Inmiddels is begonnen met het wervingsproces voor een nieuw collegelid.