Eindhoven,
01
juli
2015
|
13:16
Europe/Amsterdam

Bart Naber: ‘Denk niet dat dingen niet gaan lukken’

Bart Naber

Nadat hij de Starterstrofee heeft gewonnen, is het jonge bedrijf OTSO van Bart Naber nu online. De door hem ontwikkelde app wordt ook wel een soort Tinder voor bedrijven genoemd. Weinig startende ondernemingen krijgen zoveel publiciteit als OTSO. Het overkwam Bart Naber, student FEHT en hij vertelt er graag over.

Stel jezelf eens voor?
‘Ik ben Bart Naber, 23 jaar oud, resultaatgericht, competitief, sociaal en een tikkeltje eigenwijs, dat komt mede door mijn grootste hobby Hockey. Dit doe ik al van kleins af aan en op dit moment speel ik in BH&BC Breda Heren 1.’

Waar studeer je? Hoeveelste jaars ben je? Wat is het meest aantrekkelijke van je opleiding?
‘Ik volg de studie SPECO-CE aan Fontys Economische Hogeschool Tilburg. Hier zit ik in mijn vierde en laatste jaar, maar dat staat nu even op een lager pitje. Het leren vermarkten van producten vond ik wel een van de leukste dingen tijdens de opleiding.’

Hoe ben je op het idee van de Otso app gekomen? Wil je ons uitleggen wat de app doet/kan?
‘Tijdens mijn stage bij een werving en selectie bureau kwam ik erachter dat het ongelooflijk veel tijd en geld kost om een juiste persoon bij een juiste vacature/bedrijf te plaatsen. Op dat moment was Tinder (de dating app.) in en uiteindelijk doet dat hetzelfde, namelijk een match maken. Recruiters screenen tegenwoordig binnen 8,8 seconden een cv en toen is OTSO ontstaan, wat ook 8 in het Filipijns betekend.

OTSO richt zich op het snel en efficiënt matchen van werkzoekenden en werkgevers, van MKB’s tot multinationals, van bijbaan, stageplek tot topjob. Dit doet OTSO door in een overzichtelijke omgeving van een app, werkzoekenden over een vacature te laten beslissen. Anderzijds kunnen aanbieders van vacatures snel kandidaten beoordelen en op zoek gaan naar de ideale kandidaat. Is er van beide kanten een positieve indruk, dan hebben zij een match.’

Ben je door anderen gestimuleerd tot deze start up? Het lijkt een schot in de roos. Wat doet publiciteit met jou en voor de app?
‘In eerste instantie ben ik gestimuleerd door mijn vrienden, een avondje aan de bar zitten om het idee echt vorm te gaan geven was een mooie eerste stap. Daarnaast zijn er naasten zoals mijn familie en mijn vriendin die me hebben gestimuleerd met OTSO en ook een aantal docenten van SPECO die mij hebben ondersteund in een stukje van het proces.

De publiciteit is overweldigend geweest. Omroep Brabant, NOS op 3 en Q-music zijn kanalen waar OTSO voorbij kwam. Zoiets brengt dan veel teweeg. Denk bijvoorbeeld aan een explosieve groei van werkzoekenden en bedrijven wat natuurlijk super is voor een start-up.’

Wat betekent 'Denk Groter' voor jou? Wat is je volgende uitdaging?
‘Denk niet dat dingen niet gaan lukken maar doe het gewoon. Doe de dingen die je leuk vind en waar je vooral jouw plezier uit haalt. De volgende uitdaging is om OTSO tot een van de nieuwe sollicitatie tools in Nederland te maken, en misschien in de toekomst uit te breiden naar het buitenland.’