Tilburg,
september

America is calling us !

groepsfotohonorsprogrammefeht.jpg

Hoe mobiliseren Trump en Clinton hun kiezers? Welke politieke strategieën worden ingezet bij de campagnes? En, welke invloed heeft nieuwe media op het stemgedrag van Amerikanen? 24 studenten van de opleiding Communicatie van Fontys Economische Hogeschool in Tilburg (FEHT) gaan zich vanuit Washington en New York bezig houden met de politieke communicatie rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Over hun ervaringen, bevindingen en de voorbereidingen op de trip publiceren ze al vanaf 1 september op hun website via blogs.

De communicatiestudenten zijn onderdeel van het FEHT CO Honors Program dat ze de kans geeft om zich drie maanden lang onder te dompelen in het politieke circus van de Democraten en de Republikeinen. Dit betekent dat zij naast de reguliere lessen een extra programma volgen met vakken zoals American History en American Politics. Zij krijgen ook de gelegenheid om verschillende Amerika-deskundigen uit binnen- en buitenland te ontmoeten, zoals journalist Michiel Vos, auteur Koen Petersen en professor Daron Shaw van Texas University.

Op de website worden dagelijks ervaringen, bevindingen en voorbereidingen van de trip gepubliceerd. De studenten zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het hele programma van deze studiereis en hebben daarnaast ieder een eigen taak. Verschillende teams zijn verantwoordelijk voor het vergaren van informatie, organiseren van activiteiten en plannen van interessante afspraken in Nederland, Washington en New York.

Van 2 tot en met 13 november spreken de studenten in Washington en New York met politici, journalisten, professoren, strategen, lobbyisten en ‘gewone’ Amerikanen. Op de verkiezingsdag zelf (dinsdag 8 november) doen ze de hele dag en nacht live verslag op hun blog. Twee weken voor vertrek starten ze ook met vloggen voor het Brabants Dagblad. Tot ze de reis naar Amerika gaan maken, proberen ze via hun website zoveel mogelijk mensen te informeren over alle thema’s rondom de presidentsverkiezingen.

Auteur: studenten FEHT