Tilburg,

Alumnus Fontys Hogeschool Pedagogiek pitched idee in Innovatienetwerk Jeugd

nickypasmansmei2016225x231.jpg

Binnen het innovatienetwerk Jeugd van de Regio Hart van Brabant wordt ruimte geboden om ideeën voor vernieuwing in de Jeugdhulp te realiseren. Wanneer een idee aansluit bij de doelen van het netwerk steunen de deelnemers in het netwerk dit initiatief met een bijdrage en helpen zij het idee succesvol te maken. Het doel van dit initiatief is de Jeugdzorg in de regio innoveren en verbeteren.

Oud-student Nicky Pasmans, afgestudeerd aan de deeltijdopleiding Pedagogiek, heeft onlangs haar idee ingediend en de eerste stappen naar een succesvolle ontwikkeling doorlopen. Ruim drie jaar geleden heeft zij, in het kader van de Minor Jeugdzorg die zij toen volgde bij Fontys Hogeschool Pedagogiek, het spel ‘Schildje’ ontwikkeld. Dit is een kwartetspel gericht op het bespreekbaar en inzichtelijk maken van kindermishandeling en huiselijk geweld door hulpverlenende instanties. Dit spel heeft zij destijds, samen met haar werkgever (Marjet Kivits, eigenaar van Amare Zorgcoaching b.v.) binnen een nieuwe, door hen samen opgerichte onderneming (Amare Spel & Zorg b.v.), in de markt gezet. Zij hebben altijd het plan gehad ook andere educatieve spellen en hulpmiddelen te gaan ontwikkelen die gebruikt kunnen worden door hulpverleners in de brede zin van het woord.

Toen zij in contact kwamen met het Innovatienetwerk Jeugd zagen zij dit als dé kans om hun ideeën verder te ontwikkelen. Het onderwerp dat binnen de ideeën centraal staat is: het verminderen van handelingsverlegenheid bij professionals. Door de ontwikkeling van praktische hulpmiddelen (producten met Schildje in de hoofdrol) voor verschillende doelgroepen, willen zij de signalering en melding van kindermishandeling en huiselijk geweld voor professionals makkelijker maken.

Positieve pitch
Nicky heeft haar idee via een video online geïntroduceerd en een team van professionals binnen het netwerk gevormd. Tijdens een innovatiebijeenkomst heeft vervolgens de eerste pitch plaatsgevonden. Er werd positief gestemd door de aanwezige deelnemers waarna gestart kon worden met het 100 dagen durende verkenningstraject. Tijdens dit traject is de werkgroep aan de slag gegaan volgens de probeer & leeraanpak die binnen het netwerk gehanteerd wordt. Binnen deze aanpak wordt geen uitgebreid plan gemaakt of onderzoek gedaan, maar ga je gelijk met je team aan de slag om je idee in, en vooral ook met, de praktijk te ontwikkelen en deze continu bij te stellen.

Na afronding van dit verkenningstraject heeft een tweede pitch plaatsgevonden. Tijdens deze pitch wordt bepaald of het idee door mag naar de ontwikkelfase. In deze fase gaat het om de verdere inhoudelijke uitwerking van het idee en uiteindelijke product. Ook nu weer werd met een grote meerderheid vóór gestemd.

Start 100 dagen ontwikkeling
Nicky staat nu, samen met de werkgroep, aan het begin van de volgende 100 dagen. Hierin zal ze, met medewerking van een speciaal samengesteld begeleidingsteam, gaan starten met de ontwikkeling van de prototypes en het uiteindelijke product. Ze heeft zin om de volgende stap te zetten en is erg enthousiast. En wij ook! Daarom kun je haar vanaf volgende week volgen op onze social media kanalen (Facebook, Twitter en LinkedIn). Nicky zal hier regelmatig updates plaatsen over het traject dat zij samen met het team doorloopt.

Heb jij ook een goed idee voor vernieuwing in de jeugdhulp of wil je een van de netwerkbijeenkomsten bezoeken? Kijk voor meer informatie op: http://www.innovatienetwerkjeugd.nl/

auteur: Maartje Zijlmans