VR voor gespreksvoering in het onderwijs: de werksessie

VR-inspiratiesessie

Op 19 april heeft de eerste VR-werksessie plaatsgevonden onder leiding van Pieter van Gorkom. Collega’s van verschillende instituten zijn bijeengekomen om te leren hoe je praktisch aan de slag gaat met de toepassing Warp VR en hoe je dit in je les kunt gebruiken. In slechts 2,5 uur tijd is er gezamenlijk een scenario bedacht, uitgewerkt, opgenomen, in Warp VR gezet en natuurlijk uitgeprobeerd.

De werksessie Warp VR is georganiseerd naar aanleiding van de VR-inspiratiesessie die plaatsvond op 15 februari in het Explorelab. Tijdens die sessie zijn verschillende VR toepassingen uitgeprobeerd door Fontys collega’s om erachter te komen of ze van meerwaarde kunnen zijn in het onderwijs, met name bij het oefenen van gespreksvoering. Een van de toepassingen die goed uit de verf kwam, was Warp VR. Als vervolg werd daarom een werksessie georganiseerd om een beter beeld te krijgen hoe de toepassing in de praktijk bevalt en om collega’s die met VR willen werken te ondersteunen en vertrouwd te laten raken met VR.

In vrijwel alle Fontys opleidingen krijgen studenten te maken met een vorm van gespreksvoering of communicatie; presenteren, tal van gesprekstechnieken en –methoden, samenwerken, noem maar op. Tijdens de werksessie Warp VR is voor een scenario gekozen waarin het draaide om het geven van een reflectie op een cliënt. Hoewel de sessie ging om de praktische kant van Warp VR, stortten de collega’s met verschillende disciplines zich op de casus om gezamenlijk te bedenken hoe je het best kunt reageren op een bepaalde uitspraak van een cliënt. Pieter van Gorkom, docent die VR al inzet tijdens zijn lessen, concludeerde dat er nu exact hetzelfde gebeurde als wanneer hij studenten zo’n zelfde opdracht geeft: er wordt samen dieper op de stof ingegaan en dat proces is net zo leerzaam als het eindresultaat van de VR oefening zelf. De aanwezige collega’s waren het hiermee eens en zagen het maakproces eveneens als meerwaarde.

Oefening
Warp VR is een programma waarmee je op een makkelijke manier je eigen interactieve Virtual Reality oefening kan maken. Er zijn verschillende mogelijkheden met het programma, waaronder het afspelen van een (zelf gefilmd) scenario dat stopt op keuzemomenten. Op zo’n moment moet de gebruiker kiezen wat het beste is om te zeggen of doen en bij een fout antwoord speelt het fragment zich opnieuw af zodat je het nog eens kunt proberen. Als docent kun je dit inzetten door je studenten de opdracht te geven om een scenario te bedenken en uit te werken. Tijdens het maak- en bedenkproces duiken de studenten samen in de stof zodat ze een VR oefening kunnen maken waar ze trots op zijn. Vervolgens kunnen de scenario’s gefilmd worden met een 360 graden camera en worden ze in het programma Warp VR gezet. Het eindresultaat is je eigen gemaakte VR oefening die van blijvende relevantie is voor het onderwijs.

Dank aan Pieter voor het verzorgen van deze leerzame sessie en dank aan alle aanwezigen voor de enthousiaste deelname!

Had je hier graag aan mee willen doen? Geen zorgen, in de toekomst zullen er nog meer werksessies georganiseerd worden. Meer informatie hierover wordt later bekend. Wil je meer weten of wil je iets met ons delen? Bijvoorbeeld jouw eigen ervaring met het gebruik van VR in het onderwijs? Neem dan contact op met Dieuwertje Roks (onderzoeksassistent van het lectoraat Mens & Technologie) via d.roks@fontys.nl.

Auteur: Dieuwertje Roks