Vanaf 26 april beperkt fysiek onderwijs mogelijk, update 48

Update C

Het kabinet maakte dinsdagavond bekend dat studenten van hogescholen vanaf maandag 26 april weer ongeveer één keer per week fysiek onderwijs kunnen volgen. Dit is een eerste stap in een verdere openstelling van onderwijs- en onderzoekactiviteiten. Daarnaast wordt bekeken of de mediatheken kunnen worden heropend voor zelfstudie. Meer informatie hiervoor volgt spoedig via deze website.

De versoepeling maakt ontmoetingen tussen studenten en medestudenten mogelijk maar ook tussen docenten en collega’s. We hopen dat dit positief bijdraagt aan het welzijn van ons allemaal. De basismaatregelen zoals 1,5 meter afstand houden en het verplicht dragen van een mondkapje, blijven voorlopig gelden.

Reisbewegingen
De afspraken met en ten aanzien van het openbaar vervoer blijven gelden. Dit betekent dat we er naar streven dat studenten eenmaal per week naar de campus/locatie komen. Vanuit het oogpunt van het beperken van reisbewegingen wordt uitgegaan van één dag per week (= één reisbeweging). De bedoeling hiervan is te voorkomen dat studenten meerdere keren per week voor een beperkt aantal uren naar Fontys reizen (dus niet twee keer per week een halve dag), maar er kunnen situaties ontstaan dat dit niet anders kan.
Voor studenten die momenteel naar de campus komen voor praktijkonderwijs komt de verruiming bovenop de momenten dat zij nu al aanwezig zijn. Ook voor het maken van toetsen kan het nodig zijn meerdere keren per week naar de campus te reizen.

Zelftesten
De overheid wil het preventief testen door middel van zelftesten aanbieden aan studenten en medewerkers in het hoger onderwijs. Dit is een aanvulling op de bestaande corona-maatregelen. Met de inzet van zelftesten kunnen coronabesmettingen snel opgespoord worden en besmettingen gemeld worden via het besmettingsprotocol. Studenten en medewerkers dragen door zich regelmatig te testen bij aan het terugdringen van het virus en het creëren van een veilige omgeving bij Fontys. De zelftesten zijn geen voorwaarde voor meer fysiek onderwijs op locatie. Het doen van een zelftest is vrijwillig. Het wordt niet door Fontys gecontroleerd. Daarom ook blijft het naleven van de geldende basismaatregelen van belang.
Op het moment dat de bestelmogelijkheid er is, ontvangen alle studenten en medewerkers een e-mail, naar verwachting in de eerste week van mei. Nu staat op www.zelftestonderwijs.nl al achtergrondinformatie en veel gestelde vragen en antwoorden.