oktober

Techniekstudent wint essayprijs 2019

Omar Kiwan

Omar Kiwan, student van de internationale opleiding Mechanical Engineering, heeft met zijn essay 'Gandhi's filosofieën en hun relevantie in onze huidige wereld' de essayprijs 2019 van Stichting Standbeeld Mahatma Gandhi gewonnen. In totaal dingden 25 personen mee naar de winst.

Omar is student bij Fontys Hogeschool Engineering en volgt momenteel de minor Tomorrow's World, India aan de Saxion Hogeschool in Deventer. Van de 25 inzendingen, waren er 10 afkomstig van Saxion Hogeschool en 15 van de Haagse Hogeschool. Filosofieën van Gandhi en hun relevantie in de wereld van vandaag is het centrale onderwerp van Omars essay.

Omar is zelf Egyptenaar en voelt zich verbonden met de politieke concepten in het Midden-Oosten, vooral met betrekking tot de Arabische lente en de situatie in Jeruzalem, Israël en Palestina. In zijn essay vergelijkt hij de Tunesische en Egyptische revoluties, die vreedzaam zijn verlopen, met de opstanden in Libië en Syrië, waarbij een deel van de burgers gewapend verzet bood.

Omar eindigt zijn essay met een utopisch perspectief, waarbij hij de Israëlisch-Palestijnse kwestie bekijkt alsof er vrede is tussen die twee partijen. Daarnaast heeft hij onderzocht hoe zonder geweld die vrede gerealiseerd zou kunnen worden.

Omar Kiwan sprak op 2 oktober tijdens de International Day of Non-Violence in het Vredespaleis in Den Haag, voor onder andere de Indiase ambassadeur.

Auteur: Fontys Hogeschool Engineering