Eindhoven,
september

Supersnelle bioprinter maakt in oogwenk stukje mens

Innovation Origins

Deze super snelle bioprinter van Universiteit Utrecht maakt het printen van een hartklep of stuk dijbeen mogelijk. Met een 3D-printer delen van het menselijk lichaam namaken. Dat kan met de printer die door de Universiteit Utrecht en UMCU is ontwikkeld. Hiermee kunnen namelijk modellen gemaakt worden van bijvoorbeeld organen of botten. Deze modellen bestaan dan uit levende cellen waarop bijvoorbeeld geneesmiddelen getest kunnen worden.

Klassieke 3D-printers werken door laagjes plastic die op elkaar worden gestapeld. Door deze opeenstapeling van laagjes vormt er een driedimensionaal figuur. Er zijn al ontelbare mogelijkheden met deze klassieke 3D-printers. De wetenschap is al jaren aan het kijken hoe deze techniek toegepast kan worden op verschillende vlakken.

Lees verder op Innovation Origins.