december

Subsidie voor onderzoek naar online community building voor sportverenigingen

sia-logo-570x371

Het project ‘Online communitybuilding bij de sportverenigingen: leren van online toepassingen binnen sportverenigingen tijdens de coronacrisis’ ontvangt een KIEM-onderzoeksubsidie van Regieorgaan SIA. De KIEM-financiering is bedoeld voor samenwerking tussen praktijkpartners, hogescholen en universiteiten aan gemeenschappelijk (praktijkgericht) onderzoek en innovaties.

Fontys Economische Hogeschool is penvoerder van het project waarin wordt samengewerkt met Fontys Sporthogeschool, sportmarketingbureau Touché, Sport Professionals Netwerk, sportkoepel NOC*NSF en de sportbonden KNVB, Nederlandse Atletiekunie, KNZB en het Nederlands Handbal Verbond.

Coronacrisis
Tijdens de coronacrisis is sporten bij de sportvereniging maar beperkt of helemaal niet mogelijk. Echter, dankzij online communicatietechnologie vinden leden en besturen manieren om met elkaar te sporten en in verbinding te zijn. De coronacrisis maakte duidelijk dat online sport- en niet-sport- gerelateerde toepassingen potentie hebben voor de binding met en daardoor versterking van de sportverenigingen. Doel van dit onderzoeksproject is om te leren van deze ontwikkelingen en hiermee de georganiseerde sport in de toekomst te kunnen ondersteunen.

Ontwerpgericht onderzoek
Via ontwerpgericht onderzoek in drie fasen worden eerst (door twee afstudeerders) zo veel mogelijk initiatieven verzameld, zodat inzicht wordt verkregen in de mogelijkheden en best practices. Op basis hiervan wordt een online platform ontwikkeld door sportmarketingbureau Touché dat bonden en sportverenigingen overzicht geeft in mogelijke online toepassingen, best practices, tools en tips, en het netwerk rondom dit thema. Voor de sportkoepel en -bonden, sportondersteuners en -ondernemers in de sport kan dit richtinggevend zijn voor de verdere ondersteuning van de sportverenigingen. Op deze manier draagt het onderzoeksproject bij aan de versterking van de sportverenigingen, aan de ontwikkeling van veerkracht door verdere digitalisering binnen de georganiseerde sport en zodoende aan de verdere ontwikkeling van een actieve leefstijl en sociale cohesie.

Informatie
Ben je geïnteresseerd in dit project, heb je vragen of blijf je graag op de hoogte? Neem dan contact op met:

• projectleider Nanny Kuijsters (n.kuijsters@fontys.nl), docent-onderzoeker van Fontys Economische Hogeschool,
  • Lector Steven Vos (steven.vos@fontys.nl) van de Fontys Sporthogeschool),

of houd de onderzoekswebsite van Fontys in de gaten voor informatie en updates over dit project.

Auteur: Caren Braat