januari

Studenten ontwikkelen app voor circulair ondernemen

Circulair

Circulair ondernemen, een term waar de laatste tijd veel over gesproken wordt. Als bedrijf zijnde kan je er moeilijk omheen. Het Fontys Expertisecentrum Circulaire Transitie (FECT) heeft zich hier samen met verschillende partners in verdiept. In samenwerking met studenten zijn zij bezig met het ontwikkelen van een webbased-app, een mobiele versie van een website. Deze webbased-app is ervoor bedoeld dat mkb’ers op een laagdrempelige manier inzicht krijgen hoe zij circulair kunnen ondernemen.

Circulaire economie is een economie waarin grondstoffen en producten zo lang mogelijk in omloop blijven en waarbij deze, gedurende hun levensloop, zo optimaal mogelijk benut worden. Het is voor mkb’ers vaak een hele stap om circulair te ondernemen. Maar hoe kun je hier als mkb’er geld mee verdienen? FECT heeft circulaire verdienmodellen ontwikkeld, die mkb’ers toe kunnen passen binnen hun organisatie.

Deze verdienmodellen zijn door drie studenten van Fontys Hogeschool Economie en Communicatie vertaald naar een webbased-app. In eerste instantie is de app bedoeld om mkb’ers bewust te maken van de voordelen van circulair ondernemen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat mkb’ers geld gaan verdienen dankzij de circulaire verdienmodellen. De webbased-app is zo ingedeeld, dat hij binnen 10 minuten een passend verdienmodel voor mkb’ers aanbiedt.

De publicatie van de app wordt uiterlijk eind juli 2020 verwacht. Benieuwd hoe de webbased-app eruit gaat zien? Klik op deze link om een indruk te krijgen van de running demo.

Auteur: Maud Borgers