november

Studenten International Lifestyle Studies buigen zich over veiligheid

2019 11 Challenge

Hoe krijg je mensen zo ver dat ze vanuit zichzelf gaan bijdragen aan een veiligere samenleving? Die vraag legde social designer Tabo Goudswaard voor aan studenten van Fontys International Lifestyle Studies. Afgelopen vrijdag deelden 24 studenten hun visie op veiligheid met Goudswaard, die als gastdocent van het jaar aan de opleiding verbonden is.

Goudswaard maakte vorige week maandag voor het eerst kennis met de studenten tijdens een bevlogen gastcollege. Hij is ervan overtuigd dat ontwerpers en kunstenaars door hun eigengereide visie een belangrijke rol kunnen spelen bij het oplossen van maatschappelijke problemen en het vormgeven van samenlevingen. Voorbeeld daarvan is het project Social Design Politie, een samenwerking tussen Studio Goudswaard en de Nationale Politie. Tijdens twaalf pitches presenteerden de studenten hun visie op een veiligere samenleving in het Trend Research Lab in het centrum van Tilburg. Opvallend was dat de meeste deelnemers daarbij dicht bij zichzelf bleven.

Veerkracht
Zoals tweedejaars Laura Rulo, die de aanwezigen verrast en ontroert met het verhaal over haar eigen verkrachting. Achter haar lag, als stille getuige, de pyjama die ze aanhad toen het gebeurde. Nee, ze wil niet worden gezien als slachtoffer. Liever etaleert ze haar veerkracht, haar vermogen om het leven weer op te pakken. Dat is het verhaal wat volgens haar verteld moet worden. Daarvoor bedacht ze Hidden Art, een museum waar de krachtige verhalen van vrouwen en mannen die een verkrachting meegemaakt hebben centraal staan. Goudswaard is zichtbaar onder de indruk. Hij noemt het een krachtig signaal. ‘Het gaat niet over iets, het ís iets’, benadrukt hij. ‘Met Hidden Art boort ze een diepere laag aan. Het is een museum waar de nadruk ligt op trots, een museum als metafoor voor levenskunst.’ Daarmee won Laura de Safety Challenge, een bedrag van 500 euro.

Sportschool
Voor zijn concept The Better Together Program zoekt ook eerstejaars Kai Vroomen het dicht bij huis. Hij herinnert zich zijn eerste stappen in de sportschool, een omgeving waar hij zich op dat moment niet veilig voelde. Daarin staat hij niet alleen. Zo’n 40 procent van de sportschoolbezoekers voelt zich er in het begin niet prettig. Een buddysysteem kan daarin volgens Kai, verandering brengen. Dat hoeft volgens hem niet alleen gunstig te zijn voor de nieuwkomer, maar ook voor de buddy, die er extraatjes mee kan verdienen. ‘Door de specifieke context begrijp ik dit meteen’, aldus Goudswaard. ‘Zo’n systeem zou je ook op andere plaatsen in de samenleving kunnen uitrollen. Ik ben benieuwd waar het toe leidt.’ Kai won er de tweede prijs (250 euro) mee.

De publieksprijs van 125 euro ging naar tweedejaars Nadja Haugas en Leroy Leijtens. De dagelijkse nieuwsstroom draagt volgens de twee bij aan een onveilig gevoel. Hun idee om nieuws op een meer feitelijke, neutrale manier te brengen, moet onrust wegnemen. De twee maakten vooral indruk met hun videopresentatie.

Ideeën uitwerken
De vertrouwensrelatie tussen burgers en politie vergroten door samen in gesprek te gaan. Een buurtapp om sociale cohesie te bevorderen. Een safety button waardoor vrouwen zich veiliger voelen. Of een QR-code waarmee inwoners van een wijk tips krijgen om zo zelf te kunnen bijdragen aan meer veiligheid in hun woonomgeving. De kwaliteit van de pitches verbaasde Goudswaard. ‘Ik zou een aantal ideeën samen met de studenten zo uit willen werken.’ Die kans krijgt hij. De social designer is nog tot de zomer aan de opleiding verbonden als gastdocent van het jaar.

Auteur: Paul Geerts