november

Studenten FHKE actief bij Erasmusfestival

Fleur Geenen FHKE

'Wat mooi is kost moeite’ zei Erasmus al. Dat geldt ook voor mooi en goed onderwijs. Leraren-in-opleiding van Fontys Hogeschool Kind en Educatie leren mooi, goed en eigentijds onderwijs te maken en zij zoeken daarbij graag aansluiting bij wat er in hun omgeving speelt zoals het Brabantse Erasmus Festival. Fleur Geenen, docent geschiedenis, begeleidt de studenten in de projectweek FHKE in het kader van het Erasmusfestival.

Het jaarthema van het EFB – kennis, diversiteit en macht/kracht – vormt de leidraad voor een projectweek op de Pabo. Er komen gastsprekers, de studenten gaan op excursie én krijgen de opdracht een lesontwerp te maken voor hun stageklassen in de bovenbouw van het basisonderwijs (groep 7 en 8). Zij kiezen daarbij een onderwerp uit de geschiedenis dat zij vanuit verschillende perspectieven benaderen. Dat thema kan variëren van de geschiedenis van de slavernij tot de problematiek van de Syrische vluchtelingen. Een jury bestaande uit vakdocenten Pabo, bestuursleden Erasmusfestival en de directeur Erfgoed Brabant beoordelen de lesontwerpen tijdens een pitch-middag. De winnaars mogen aanwezig zijn bij de uitreiking van de Erasmusprijs op 28 november in het Paleis op de Dam. De nummers 2 en 3 krijgen een herkansing op woensdag 13 december in de Verkadefabriek. Als bezoeker ben je deel van de publieksjury en stem je mee over het beste lesontwerp!

’t Is een vreemdeling zeker?
Met een knipoog naar Sinterklaas, laten we op 13 december zien dat ‘de vreemdeling’ onze provincie niet alleen kleurrijker maakt maar ook boeiender en sterker en daarmee sluiten we aan bij het gedachtegoed van cultuursocioloog en Erasmusprijswinnaar 2017 Michèle Lamont, die in haar onderzoek aantoont dat de aanwezigheid van diversiteit leidt tot vitalere en productievere onderlinge verhoudingen. Onder leiding van Patrick Timmermans, directeur Erfgoed Brabant en presentator van de tv-serie Brabantse Helden, bieden we een gevarieerd programma met ondermeer

• een inleiding door professor Jos Swanenberg over talige diversiteit in Brabant en de invloed van culturele minderheden daarop;
  • een discussie met studenten van Fontys Hogeschool Kind en Educatie die op een eigentijdse manier samen met kinderen van basisscholen Brabant met verschillende brillen op naar onze geschiedenis keken;
  • een inkijkje in de Brabantse geschiedenis met de focus op niet arche-typische Brabanders door Patrick Timmermans;
  • gesprekken en optredens met studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten die als ‘vreemdeling’ hun artistieke expertise deelden met leeftijdgenoten in Zuid-Afrika;
  • een interview met een spraakmakende Brabander waarvan de naam later bekend wordt gemaakt.

Toegang: gratis tickets
Datum: 13 december 2017