oktober

Studenten en docenten lopen aan twee kanten mee in Marathon Eindhoven 2019

marathon 2019 1

Meer dan 20.000 lopers deden zondag 13 oktober 2019 mee aan de 36e editie van de Eindhoven Marathon. Zo’n 3500 lopers kozen voor de langste afstand: 42 km en 195 meter. Onder hen twee docenten van Fontys Paramedische Hogeschool (FPH): Janno Barlage en Marjon Gevers. Gevers: ‘Dit was mijn derde marathon. Na mijn eerste in 2017 in Rotterdam, was het vandaag mijn tweede Eindhovense. Het voelt als een echte thuiswedstrijd, maar dan wel een waar ik heel hard voor getraind heb.’ Naast Gevers waren er ook bijna 30 studenten fysiotherapie actief onder leiding van René van Saan, sportfysiotherapeut bij FPH. ‘We werken al een aantal jaar samen met de organisatie van Marathon Eindhoven, omdat onze studenten er een prachtige ervaring kunnen opdoen en hun kennis in praktijk kunnen brengen.’

Gedegen voorbereiding
Waar een loper zich maanden van te voren gedegen voorbereidt om de marathon te kunnen lopen, moesten de fysiotherapeuten in opleiding van FPH dat ook. Naast een grondige cursus sportmassage en een cursus herkennen van overbelasting maakten ook zij veel ‘trainingsuren’ om het geleerde te oefenen. Tijdens de marathon werden de studenten verspreid over verschillende locaties.

De grootste locatie waar sportmassages werden gegeven was in het Beursgebouw, waar elke deelnemer welkom was. Een andere locatie was ASML / the Hub. Niet alleen voor deelnemers van ASML, maar ook voor de topatleten. Maaike Yark (Programma Coördinator Sponsoring van ASML) bedankte Fontys voor de inzet van de studenten: ‘Het waren leuke, enthousiaste studenten en onze collega’s waren erg blij met hen!

Voor de studenten bood deze dag een unieke kans voor een kijkje achter de schermen en voor sommigen ook een kans om een aantal topatleten na afloop te mogen masseren onder toeziend oog van de professionele verzorgers. Ook op de tot Fontys Vitaal omgebouwde locatie Dynamo kwamen de sportieve Fontys-medewerkers van Sittard tot Tilburg bij elkaar. En ook hier waren fysiotherapiestudenten actief om samen met medewerkers van Fontys Vitaal lopers te masseren. Zoals een van de studenten na afloop zei: ‘Ik heb niet alleen meer inzicht gekregen in het begeleiden van de sporters maar ook meer geleerd over het organiseren van zo’n groot event!

Enthousiaste reacties
De marathonorganisatie en de verschillende partners zijn zeer enthousiast over de samenwerking. Voor de studenten was het een onvergetelijke dag. Een greep uit de verschillende reacties: ‘Leuk om deze samenwerking in de praktijk te ervaren’, ‘Zo voel ik me al een echte fysiotherapeut’ en ‘Super om dit te mogen doen!’ Van Saan kijkt nu al uit naar de Eindhoven Marathon van 2020: ‘Dit soort leerervaringen zijn voor de studenten bijna onvergetelijk!