september

Studenten Communicatie Tilburg winnen SPIN Award

Scenty SPIN Awards 2021

Communicatiestudenten Morena Brouwers, Stef Hankel, Lise de Jong, Ingrid Peeters en Job Smeets hebben woensdag in Pakhuis West in Amsterdam tijdens de SPIN Awards de zilveren ring gewonnen met hun concept Scenty. Met dit concept willen de studenten dementerende mensen via een geurdispenser onopvallend ondersteunen om hun dagelijkse routine te vergemakkelijken.

De SPIN Awards zijn dé prijzen voor digitale conceptdenkers van Nederland. De beste creatieve bureaus, contentmakers, app bouwers en communicatieafdelingen sturen hun werk in. Bijvoorbeeld een innovatieve reclamecampagne, een slimme digitale dienst of een AR/VR-concept. Speciaal voor studenten kent de stichting het Young Talent Programma waarin studenten uit binnen- en buitenland meedingen naar de awards.

Onderscheidende concepten
Bij de opleiding Communicatie in Tilburg is het bedenken van innovatie digitale concepten onderdeel van het curriculum. De opleiding is de enige opleiding in Nederland die met haar Project Spin de Spin Awards volledig in het onderwijsprogramma heeft geïntegreerd. Joris van Dooren en Coen Luijten, als docenten aan de hogeschool verantwoordelijk voor het onderwijsprogramma in jaar 4, zijn supertrots. Van Dooren: “Voor ons is het een belangrijke bevestiging dat het onderwijs dat we ontwerpen en uitvoeren echt aansluit op de beroepspraktijk.” Luijten vult aan: “Het is geweldig om te zien dat we met ons onderwijsprogramma de creativiteit van onze studenten telkens weer een boost kunnen geven en met onderscheidende concepten een kritische jury in Nederland weten te overtuigen. Van Dooren vervolgt: “In 2018 won het concept Feel the Beat al de landelijke finale. Scenty is een waardige opvolger.” Student Job Smeets: “dit was toch wel een van de gaafste projecten van de studie.”

Geur
Bij het concept Scenty staat geur centraal. Het team studenten realiseerde zich door gedegen onderzoek dat geur juist een van de aspecten is die dementerenden zich het langst blijven herinneren. Daar moeten wij echt wat mee was hun conclusie. Door een slimme combinatie van geur, artificial intelligence en storytelling wordt via Scenty de dagelijkse routine van dementeren zoveel mogelijk behouden. Bijvoorbeeld door rondom de etenstijden specifieke geuren los te laten, zodat dementeren een vast patroon rondom de maaltijden hebben.

Auteur: Caren Braat