februari

Statushouders sluiten scholingstraject af

IMG_7154

In september 2018 startten 20 statushouders met een leerwerktraject in de techniek bij Fontys. Het programma werd deze week afgerond. Hoogopgeleide vluchtelingen met een verblijfstatus komen vaak moeilijk aan een baan, zelfs als zij de Nederlandse taal spreken. Fontys Educatief Centrum werkte voor dit scholingstraject samen met Stichting Vluchteling-Studenten UAF en technische bedrijven in Oost-Brabant.

In voorbereiding op de arbeidsmarkt volgden statushouders met een technische achtergrond en een goede beheersing van de Nederlandse taal een lesprogramma van 20 weken. Tijdens dit programma werden hun kennis en vaardigheden opgefrist en maakten zij kennis met de Nederlandse bedrijfscultuur. Ook het bezoeken van bedrijven en een bedrijvenmeeting waren onderdelen van het programma waarbij de match tussen student en bedrijf maatwerk was. Werkgevers en werkzoekenden worden op deze manier bij elkaar gebracht en dat helpt statushouders, die in Nederland geen professioneel netwerk hebben, bij het vinden van een baan.

Jawdat Abo Aish, drie jaar in Nederland, heeft veel aan het programma gehad. Vakken als programmeren, 3D-tekenen en -printen en lessen over vaktaal, arbeidsmarkt en bedrijfscultuur, solliciteren, gebruik van social media en jezelf presenteren vond hij belangrijk voor het vinden van een baan in de techniek. Ook ‘koffiedrinken’ met Gerard Lenssen, directeur van Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek, was leerzaam. Jawdat zegt hierover: “Dan moet je jezelf snel en goed kunnen voorstellen. Koffiedrinken of netwerken is sowieso belangrijk in Nederland!”

Tijdens de feestelijke afsluiting was de groep niet compleet want vijf deelnemers vonden een baan en waren er om die reden niet bij. De middag startte met een buffet van zelfgemaakte hapjes uit eigen land. Alle kennis en vaardigheden uit de cursus passeerden. In de ‘Break-In Room’ waren onder andere vaardigheden als analyseren, communiceren, samenwerken, rollen verdelen en netwerken verwerkt. Later op de middag tijdens de ‘Robothondjes race’ werd de technische kennis getest, opgedaan in de lessen 3D-vormgeving, elektrotechniek en mechatronica.

Tijdens het uitreiken van de certificaten complimenteerde Gerard Lenssen de studenten met hun resultaten en was trots op het feit dat Fontys heeft kunnen bijdragen aan de toekomst van de groep: “We hebben bij Fontys een maatschappelijke taak en die is iedereen bij binnenkomst verder te helpen in de samenleving.”

Auteur: Petra Biesheuvel