Eindhoven,
juni

Samenwerking Mees Kees en Veel Meer Meester!

boekmeeskees.jpg

Mees Kees is dit jaar het thema van de landelijke campagne Veel Meer Meester!, die zich inzet om meer meesters in het basisonderwijs te krijgen. Mees Kees is een populaire boeken- en filmreeks over de slungelige, ietwat onhandige maar ook superlieve en grappige meester. De samenwerking met Veel Meer Meester start met een Mees Kees-verkiezing, waarbij leerlingen kunnen stemmen op de leukste mannelijke stagiair.

De verkiezingen starten regionaal en eindigen met een landelijke finale in november. Parallel wordt een landelijk onderzoek uitgevoerd onder studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs naar de rol die Mees Kees heeft gespeeld bij de keuze van mannelijke studenten om voor de pabo te kiezen. Daarnaast zullen pabo-studenten in het najaar Mees Kees-dagen organiseren op hun stagescholen, geïnspireerd door het karakter Mees Kees.

Na de succesvolle kick off op 15 oktober 2015 heeft Veel Meer Meester! dit kalenderjaar naast aandacht voor instroom, nadrukkelijk de focus op doorstroom. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten die starten aan de opleiding ook daadwerkelijk de eindstreep halen. We doen dit enerzijds door inzichtelijk te maken welke maatregelen in en rond het curriculum hier invloed op hebben, anderzijds door te luisteren naar de studenten en hun aanvullende wensen in kaart te brengen.

Veel Meer Meester! beoogt de publieke opinie over het beroep van leraar basisonderwijs positief te beïnvloeden door te laten zien hoe veelzijdig en vernieuwend het moderne leraarschap is.

Veel Meer Meester! streeft naar meer diversiteit, meer mannen, in de basisschool met teams die een afspiegeling zijn van de maatschappij.

Kijk voor meer informatie over Veel Meer Meester! op www.veelmeermeester.nl

Auteur: Margot Pessers