december

Samenwerken aan innovatie in automatten

Praktijkgericht onderzoek in High Tech Systems and Materials

Metaalprinten naaimachinekop

Een automat als uitgangspunt voor langdurige samenwerking aan innovatie. Het Fontys Centre of Expertise HTSM en Berco Car Carpets uit Schijndel zagen er brood in, en zodoende startte onlangs een meerjarig samenwerkingstraject met als rode draad: operational excellence (OPEX).

Werken aan een meerjarige onderzoeksopdracht is voor zowel Fontys als Berco nog ongebruikelijk. Berry van der Velden, directeur van Berco, vertelt: ‘We hebben al veel Fontysstudenten bij Berco de ruimte gegeven en daarvan de vruchten geplukt, maar steeds gedurende kortlopende projecten. Een groot vraagstuk, zoals operational excellence, kun je niet opleggen aan een student die slechts korte tijd meedraait. Vandaar de keuze voor langdurende samenwerking.’

De regisseur van deze samenwerking is het Fontys Centre of Expertise HTSM. Dit Centre creëert (langdurige) verbindingen tussen het bedrijfsleven en de 15 onderzoeksgebieden van Fontys, die opereren in het domein High Tech Systems and Materials. Vervolgens coördineert het Fontyslectoraat Operational Excellence het project binnen de hogeschool.

Samen met Berco wordt in kaart gebracht wat het einddoel over grofweg twee jaar moet zijn. De eerste uitdaging is om de interne processen te verbeteren. Fontyslector Corné Dirne: ‘Verbetering binnenshuis start met een oriëntatie buitenshuis, want uiteindelijk bepaalt de klant wat beter is voor het bedrijf. Momenteel zijn vier studenten van Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek bezig met deze strategische verkenning.’

Actualiteit
De studenten startten in september vanuit de gedachte van operational excellence, maar de actualiteit haalde dit voornemen al snel onderuit. Berry: ‘De automobielindustrie krimpt, en dus zakt de vraag naar automatten in. Daarom hebben we besloten het eerste onderzoek niet te richten op OPEX, maar op product en markt. In een verkennend onderzoek hebben de studenten nu bekeken of we andere producten in dezelfde markt kunnen plaatsen of onze automatten naar nieuwe markten kunnen brengen. We hebben onlangs gekozen voor het laatste en slaan nu verder dat pad in. OPEX komt wel. Sterker nog: op een ander spoor zijn we al met twee OPEX-vraagstukken begonnen. Simpelweg omdat ze voor het oprapen lagen.’

3D-geprinte naaimachinekop
Een van die vraagstukken richtte zich op naaimachinekoppen. Bij Berco wordt veel gewerkt met naaimachines, onder andere voor het omzomen van de automatten. De naaimachinekoppen slijten snel. Vervolgens wordt niet alleen de uiterste punt van de kop, maar de complete houder vervangen, omdat punt en houder één geheel vormen. Berco stelde twee vragen: is het mogelijk de punt van de kop slijtvaster (en dus duurzamer) te maken en is het mogelijk de punt, in geval van noodzakelijke vervanging, te kunnen ontkoppelen van de houder.

Studenten van Fontys Hogeschool Engineering zijn aan de slag gegaan met het herontwerpen van een naaimachinekop die uit twee delen bestaat (punt en houder) en hebben met de 3D-metaalprinter van Fontys een testprint gemaakt, die een sterkere punt van de naaimachinekop opleverde.

Identificatie van automatten
Het volgende OPEX-project gaat draaien om identificatie, verificatie en kwaliteitscontrole van automatten. Momenteel is dit veelal handwerk. Omdat de foutgevoeligheid daardoor vrij groot is, zocht Berco naar mogelijkheden om dit proces te automatiseren. Fontys werd benaderd en momenteel ligt er een opdracht voor studenten om een proof-of-concept opstelling te realiseren die identificatie en kwaliteitscontrole van automatten kan uitvoeren, bijvoorbeeld met behulp van Vision-technologie. Aansluitend zal er een vraagstuk rondom de logistiek en mogelijke aanpassingen in het kwaliteitsmanagement ontstaan.

‘Wat mij betreft komt aan deze samenwerking geen einde,’ aldus Berry. ‘Ik reken op een permanente interactie met nieuwe groepen studenten en nieuwe impulsen, die elkaar versterkende bouwstenen opleveren op velerlei gebied. Denk aan vision systems, mechatronica, 3D-printen en big data. We kiezen voor een verre horizon, waardoor wij als bedrijf ook doorlopend gedwongen worden creatief te blijven.’

Samenwerkingspartners:

BERCO Car Carpets uit Schijndel is een leidende toeleverancier voor de automobielindustrie op het gebied van automatten. Het productiebedrijf levert wereldwijd aan bekende autofabrikanten zoals Ford, Volvo, Hyundai, Opel, Mazda. Engineering en productie vinden plaats in Schijndel. In het portfolio van het bedrijf, dat al 70 jaar bestaat, zitten ongeveer 13.000 verschillende artikelen. Dagelijks verlaten zo’n 50.000 producten de fabriek.

Fontys Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM) verbindt hoger beroepsonderwijs aan het bedrijfsleven. Samen doen ze onderzoek en ontwikkelen ze innovatieve technologieën, waarvan onderwijs én bedrijfsleven beter worden. Via het Centre of Expertise HTSM vinden (hightech)bedrijven één ingang bij Fontys, voor het onderzoeken van (multi-disciplinaire) vraagstukken binnen het HTSM-domein.

Het Fontys lectoraat Operational Excellence (OPEX) doet onderzoek naar methoden voor procesverbetering in een technische context. Het bedrijfsspecifiek creëren van een praktische aanpak staat daarbij centraal. Daarbij worden verschillende inzichten, methoden en gereedschappen uit Lean, QRM, 6Sigma, TPM en Agile Manufacturing gebruikt. De wisselwerking tussen procesverbeteringen en automatisering is daarbij een actueel vraagstuk.

Christel Ruijs