EINDHOVEN,
10
mei
2019
|
15:40
Europe/Amsterdam

‘Samen voor een betere toekomst’

Nederlandse hbo-instellingen tekenen SDG-Charter tijdens Jaarcongres Vereniging Hogescholen

SDGs_onstage_logo_colour_RGB

Is het hoger beroepsonderwijs klaar voor de toekomst? Die vraag stond op 9 mei centraal tijdens de vijftiende editie van het jaarcongres van de Vereniging Hogescholen in ‘s-Hertogenbosch. In een snel veranderende wereld, waarin beroepen van vandaag morgen niet meer bestaan, wordt veel gevraagd van het innovatief vermogen van het hoger onderwijs. Hoe zorg je dat studenten worden klaargestoomd voor die wereld van morgen? Daarnaast vragen tal van globale maatschappelijke uitdagingen om aandacht. Deze zijn gebundeld in de Sustainable Development Goals, vastgesteld door de Verenigde Naties. Onder toeziend oog van zo’n duizend aanwezigen ondertekende Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen namens alle Nederlandse hogescholen (waaronder Fontys) het SDG-Charter. Daarmee onderstreepten de onderwijsinstellingen hun ambitie om zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die op ons afkomen.

Het vijftiende jaarcongres, dat als titel Future Proof had meegekregen, was naast leerzaam vooral ook inspirerend. Zo nam futurist Christian Kromme de aanwezigen mee naar de arbeidsmarkt van morgen. ‘Steeds meer banen worden overgenomen door robots en computers. Door kunstmatige intelligentie leren ze razendsnel. Ik verwacht dat binnen nu en 10 jaar de meeste banen waarvoor hard skills nodig zijn, overgenomen zijn door computers. Maar hebben wij dan nog wel nut?’, vroeg Kromme zich hardop af. ‘Zeker weten. Onze kracht zit ‘m in de soft skills. Creativiteit, empathie, verbeeldingskracht. Het zijn zaken waar een computer niets mee kan. Het is de taak voor het onderwijs om daarop in te spelen. Onderwijs moet zich meer gaan richten op vragen als: wie ben ik? Wat betekent het om mens te zijn?’

Sustainable Development Goals
Verder was er op 9 mei vooral veel aandacht voor de Sustainable Development Goals van de VN. Onder anderen oud-premier Jan-Peter Balkenende sprak de aanwezigen toe. Zijn boodschap: ‘Durf ook verder te kijken dan de 17 doelstellingen die door de VN zijn geformuleerd. De echte vraag is namelijk: in wat voor wereld willen wij leven?’ Balkenende is blij dat alle Nederlandse hogescholen het SDG-Charter hebben ondertekend. ‘Ik geloof in de kracht van studenten. Jonge mensen, vol energie. Samen met hen kunnen we deze doelstellingen halen. Mooi dat we hier vandaag de eerste stap zetten.’

SDG on Stage
Na de toespraak van de oud-premier werd SDG on Stage gelanceerd. Deze digitale stagebank is speciaal ontwikkeld voor hbo-studenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties, om zo vraag en aanbod van SDG gerelateerde stage- en afstudeeropdrachten bij elkaar te brengen. Nienke Meijer, voorzitter van het College van Bestuur van Fontys én initiatiefnemer van SDG on Stage, lanceerde samen met Yoeri van Alteren, directeur van Duurzaambedrijfsleven de SDG on Stage website. Meijer: ‘Ik ben trots op dit platform. Het is een voorbeeld van de typische HBO-mentaliteit: niet alleen praten, maar vooral doen!’ Ze riep de aanwezigen op om zich vooral aan te sluiten bij SDG on Stage. ‘Samen met onze 500.000 studenten kunnen we impact creëren.’

Oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
Na de lunch was het tijd voor het middagprogramma. Aanwezigen konden meerdere workshops volgen. Een aantal workshops werd verzorgd door Fontys, waaronder de sessie: onderwijs vanuit persoonlijke verbondenheid met maatschappelijke uitdagingen. Laure Peeters, designer bij Fontys Pulsed, de afdeling die zich bezighoudt met onderwijsinnovatie, was workshopleider. ‘We spreken vaak over duurzaamheid integreren in het onderwijs, maar dat is voor velen een vaag begrip en biedt geen handvatten. In deze workshop willen we deelnemers laten ervaren hoe de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen als kader, kwaliteitscheck én inspiratie kunnen dienen voor het vernieuwen van het curriculum. Docenten en studenten kunnen vanuit hun eigen gedrevenheid bijdragen aan oplossingen voor regionale maatschappelijke uitdagingen.’

Na een dag vol speeches, sessies en netwerken ging iedereen vol inspiratie naar huis. Klaar om het onderwijs verder voor te bereiden op de toekomst.

Aandacht voor jongeren
De keynote-speech van VN-jongerenambassadeur Hajar Yagkoubi maakte tijdens het ochtendprogramma veel indruk. De 18-jarige studente uit Helmond zoomde in op de rol van jongeren. ‘We worden niet altijd serieus genomen. Onlangs nog sprak ik in New York met de ambassadeur van een land. Hij vond het leuk dat jongeren meepraten, maar eigenlijk waren we nog te jong om echt een mening te hebben, toch? Het was voor mij weer de bevestiging dat we niet altijd serieus worden genomen. Jongeren zijn serieus met de toekomst bezig, onze toekomst. Luister naar ons.’

 
Tekst: Groep5700