Roos Pierson en Eveline Vervliet winnen Jacques de Leeuw Prijs 2021

winnaars JdL foto Rhiannon Coolen

Gisteren vond de uitreiking van de Jacques de Leeuw Prijs 2021 plaats in de Schouwburgzaal van Theaters Tilburg. De Jacques de Leeuw Prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een student van het cluster Kunsteducatie en aan een student van het cluster Performance & Design van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Iedere winnaar ontvangt een geldbedrag van 10.000 euro om te investeren in hun verdere studie of carrière. Een deskundige jury onder voorzitterschap van Ton Rombouts bepaalde de winnaars: Roos Pierson (Academie voor Beeldende Vorming) en Eveline Vervliet (Academy of Music and Performing Arts).

Roos Pierson won gisteren ook de Ateliers Prijs 2021. Deze prijs wordt beschikbaar gesteld door
Stichting Ateliers Tilburg. Roos kan hiermee een jaar lang gebruik maken van een gastatelier in Tilburg.

Over Roos Pierson (winnaar cluster Kunsteducatie) zei de jury:
Roos maakt op de jury de indruk dat ze overal volstrekt zichzelf is. En die authenticiteit heeft veel inhoud en brengt veel teweeg.
Door middel van het maken en bespreken van beelden leren mensen iets over zichzelf maar ook over de ander. Daarmee stelt ze de groei van leerlingen in hun menszijn centraal. Zo wil ze vernieuwing brengen in het onderwijs. Niet alleen in het kunstonderwijs. Maar vakoverstijgend, in de breedte van het onderwijs. Het is een feest om op haar website rond te dwalen en te ontdekken hoe zij tot haar leermiddel is gekomen en wat ze daarmee beoogt. Het feit dat er maandelijks een button bijkomt, en er eveneens een button ‘toekomst’ staat, geeft al aan hoe zeer dit een organisch groeiend leermiddel is.

Over Eveline Vervliet (winnaar cluster Performance & Design) zei de jury:
Deze slimme en intelligente componist, performer, sounddesigner en mediakunstenaar is opvallend onderzoekend ingesteld. Ze opereert in een open en breed kunstenveld en bewandelt daar ongeplaveide wegen. Ze volgt nieuwsgierig hedendaagse ontwikkelingen en technische innovatie, om die vervolgens licht provocatief in te zetten voor een sterk sociaal engagement. Ze wil haar publiek door middel van sounddesign en mediakunst bewust maken van de gevolgen van hun acties. Je hoort en ziet zo als het ware ter plekke iets nieuws en brutaals ontstaan; daar getuige van te zijn maakt de ervaring van haar kunstperformances extra bijzonder.

Jury Performance & Design
Merijn Bisschops (audiovisueel kunstenaar en zakelijk leider de Link), Marc Eysink Smeets (directeur Festival Circolo en projectleider/-ontwikkelaar culturele evenementen), Bregtje Radstake (hoofd programmering en marketing Theater a/d Parade), Harm Rensink (ontwerper en curator van New Order of Fashion), Pauline Roelants (choreograaf/performer en artistiek directeur United C) en Ton Rombouts (voorzitter, oud-burgemeester Den Bosch).

Jury Educatie
Barbara Brouwer (directeur Phoenix Cultuur en initiatiefnemer van CHV Academy, Circle of Talent), Petra Levert (teamleider Kunstloc Brabant), Karin Lucassen (projectleider Dans in School en choreograaf bij Gouden Dans), Hester Pilz (beeldend kunstenaar), Ton Rombouts (voorzitter).

foto: Rhiannon Coolen

Geplaatst door Marielle Hulshoff, Fontys Hogeschool voor de Kunsten

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.