20
december
2018
|
17:02
Europe/Amsterdam

Prijs in AgriFoodTech studentenchallenge

Seven+cubes+ACI

Om in de toekomst proactief bij te kunnen dragen aan een innovatieve en duurzame samenleving, krijgen Fontys-studenten tijdens hun opleiding zogeheten TEC-skills aangereikt. TEC staat voor Technology, Entrepreneurship en Creativity. Wie over deze TEC-skills beschikt, heeft oog voor maatschappelijke innovatie, verdiept zich in technologische vraagstukken, durft te ondernemen en zoekt op een creatieve manier de samenwerking op met andere disciplines. In het project ‘AgriFoodTech’, een samenwerking tussen de TU/e en Fontys, komen al die zaken samen.

Linda Hofman, docent Fontys Academy for Creative Industries, weet vanuit het verleden hoe waardevol interdisciplinaire samenwerking kan zijn. ‘Met name op het gebied van design hebben onze studenten in het verleden al meermaals écht iets toe kunnen voegen’, legt ze uit. Dus toen de docent onlangs hoorde over een TU/e-project rondom robots, zag ze een kans om wederom de samenwerking aan te gaan.

Robots
Dit keer geen voetbalrobots of zorgrobots, maar robots die de agrarische sector naar een hoger plan moeten tillen. Linda: ‘De focus ligt in dit project met name op het verbeteren van de biodiversiteit. De grote machines die nu worden ingezet in de landbouw, zijn geschikt om één gewas te verwerken. Daardoor neemt de biodiversiteit in rap tempo af. Meerdere gewassen met de hand verwerken is vanwege de arbeidsintensiteit echter ook geen optie. Robots kunnen in zo’n geval dus écht het verschil maken.’

Trendrapport
Linda heeft haar tweedejaars studenten de opdracht gegeven een zogeheten trendrapport te maken: een blik naar de toekomst waarin kansen worden omschreven voor de agrarische sector. Technische studenten van onder andere de TU/e gaan vervolgens met die rapporten onder de arm aan de slag. ‘Ze hebben zich mede door de inzet van onze studenten goed kunnen voorbereiden op de robot-challenge waaraan zij deelnamen.’

Toekomstbeelden
De circa veertig Fontys studenten hebben in totaal zeven toekomstbeelden geschetst. ‘Het zijn mooie aanbevelingen geworden’, stelt Linda. Ze geeft een voorbeeld: ‘Agrariërs worden nu veelal gestuurd door de veeleisende markt. Zo moeten groente en fruit een bepaalde grootte, kleur en vorm hebben. Als de agrariërs de markt nou wat meer zouden opvoeden en een meer gevarieerd aanbod zouden lanceren, dan ziet de toekomst er heel anders uit, was een van de conclusies.’ De groepen studenten hebben hun visie vervolgens vertaald in zogeheten cubes. Deze kubussen zijn een verwijzing naar vierkante meters grond. Het Fontys-project kreeg dan ook de titel: Seven Cubes of Futures: ‘to keep the soil alive’. ‘Ze hebben hun toekomstbeeld gevisualiseerd en daarmee kwam de creativiteit pas echt los.’

AgriFoodTech Studentenchallenge
Op dat moment kwam de mogelijkheid voorbij om mee te doen aan de AgriFoodTech Studentenchallenge van de Provincie Noord-Brabant tussen verschillende universiteiten en hogescholen. En de studenten wierpen hoge ogen en wonnen een prijs. ‘Een superleuke ervaring!’

Direct feedback
Deze manier van werken smaakt wat de docent betreft naar meer. ‘Studenten leren veel meer van de praktijk. We zijn met onze ideeën naar een expo geweest. Studenten krijgen dan direct feedback. Ze merken wat wel en wat niet werkt. Ik kan dat vertellen, maar door het te ervaren, beklijft het veel beter.’ Ook de interactie tussen studenten en docenten van meerdere vakgebieden werkte heel positief. ‘Zo zijn docenten lifestyle onderzoek en beeldtaal betrokken geweest bij de ontwikkeling van de cubes.’

Mindset
Linda benadrukt dat deze manier van werken wel om een bepaalde mindset van de docent vraagt. ‘Veel hangt af van de persoonlijke contacten die je zelf legt en hoeveel speelruimte je als student en docent krijgt. Mijn ervaring met het leggen van contacten is: gewoon doen, dan krijg je veel voor elkaar.’

Linda Hofman en Christianne Heselmans (Fontys Academy for Creative Industries) hebben dit jaar de Denk Groter Prijs, categorie medewerkers, gewonnen met hun inzending: Sustainable Futures.
Geplaatst door dienst M&C