maart

Studenten nemen coachrol aan bij Willem II Voetbalacademie

wii

Steeds meer topsporters doen een boekje open over de psychologische kant van het leven als topsporter. Het continu moeten presteren vraagt fysiek maar ook psychologisch veel van ze. Veel topsporters nemen daarom een coach/psycholoog in de hand die hen helpt in het omgaan met hun gedachten en gevoelens zodat zij topprestaties kunnen blijven leveren. In een pilotproject van de Willem II Voetbalacademie heeft een aantal tweedejaarsstudenten Toegepaste Psychologie de rol van coach op zich genomen.

Willem II heeft in de loop der jaren vele grote voetballers voortgebracht met Joris Mathijsen en recenter Frenkie de Jong en Virgil van Dijk als bekendste voorbeelden. In de jeugdopleiding wil Willem II alles uit iedere jeugdspeler halen, dus ook op het psychologische vlak. Daarop hebben ze contact met ons opgenomen en zijn we tot een mooi pilotproject gekomen waarbij onze studenten een prachtige ervaring hebben opgedaan in het werkveld.

Wat hebben onze studenten gedaan?
Een aantal van onze tweedejaarsstudenten werd verantwoordelijk voor de begeleiding van een jeugdspeler van Willem II. Gemiddeld voerden ze vier coachgesprekken met elkaar, waarin ze werkten aan zaken als focus, veerkracht en zelfvertrouwen. Onze studenten hebben de opgedane kennis en ervaringen in de opleiding TP tot nu toe, zoals het vak Gespreksvaardigheden, kunnen toepassen in de praktijk. In dit pilotproject zijn zij begeleid door Martijn Bauer, Mauro van de Looij en Polien Taks.

Hoe kijken we terug op deze pilot?
Mede door de coachgesprekken zagen de trainers van Willem II het gedrag van de jeugdspelers op het voetbalveld veranderen. De spelers zelf hebben de gesprekken als waardevol ervaren; zij konden hun gedachten kwijt en in gesprek gaan over onzekerheden, zelfvertrouwen en houden van focus. De studenten hebben een waardevolle coachervaring opgedaan en positieve feedback ontvangen. En wij als docenten hebben kunnen genieten en leren van het begeleiden van dit proces. Omdat psychologische begeleiding van (top) sporters erg belangrijk en waardevol is voor de toekomst, hopen we nog veel projecten en ervaringen te mogen binnenhalen voor onze studenten.

Fontys Hogeschool HRM en Psychologie wil midden in de samenleving staan. Daarom dagen wij je uit om de gedrevenheid en talenten van onze studenten, cursisten en medewerkers te benutten; zo ook in onderstaande speciale projecten. Het Talentpunt HRM en Psychologie brengt vraag en aanbod voor samen. Neem contact op om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Auteur: Mauro van de Looij