Eindhoven,
juni

Oud-judoka Edith Bosch geeft student Maarten Brzoskowski tips tijdens Masterclass

masterclass.jpg

Voormalig topjudoka Edith Bosch gaf donderdagavond bij boekhandel Van Piere in Eindhoven een masterclass naar aanleiding van het verschijnen van haar boek ‘Expeditie Edith’. De avond werd mede georganiseerd door Fontys Hogescholen. Edith Bosch voorzag er aankomend Olympisch Sporter en student fysiotherapie Maarten Brzoskowski van Fontys Paramedische Hogeschool van bruikbare tips voor zijn olympisch avontuur in Rio, komende zomer.

Aan de hand van ‘Expeditie Edith’ kwamen verschillende thema’s voorbij zoals voorbereiding, relaties en vriendschappen in de sport, ervaringen en groeien in de sport. De masterclass werd gepresenteerd door Miel Timmers, journalist bij het Eindhovens Dagblad. Edith vertelde dat haar boek vooral is bedoeld als een bron van inspiratie voor anderen. “Ik wil met het boek laten zien dat als er iets gebeurd in je leven, jij als enige invloed hebt op je eigen ik.”

Expeditie Robinson
Niet alleen de sportmomenten van Edith worden in het boek besproken. Ook de omslag van topsporter naar ‘normaal’ mens wordt aangehaald. Zo was de deelname van Edith aan Expeditie Robinson een stok achter de deur om te stoppen met topsport. “Ik kon tijdens het programma weinig eten, waardoor ik veel spiermassa verloor. Opnieuw opbouwen zou te lang duren. In een paar weken tijd viel ik al 16 kilo af.”

De carrière van Maarten Brzoskowski staat, in tegenstelling tot die van Edith Bosch, op het punt om te beginnen. “Ik ben elke dag bezig met Rio. Alle keuzes die ik maak hebben ermee te maken. Bij alles wat ik doe stel ik mezelf de vraag of ik er straks sneller door zwem.”

Relaties
Tijdens de sportcarrière van Edith kwam sport op één en de relatie op twee. “Het is makkelijker als je een relatie hebt met een topsporter, want je zit op dezelfde lijn als het gaat om de sport”, aldus Edith. Voor Maarten is het precies hetzelfde. Zijn vriendin zwemt ook op topniveau en maakt kans om voor het Nederlandse dameszwemteam uit te komen in Rio. “We hebben het vaak over zwemmen. We doen dezelfde studie, zitten in hetzelfde studiejaar en zitten in hetzelfde zwemteam. Daardoor begrijpen we elkaar beter.”Toch zien beide sporters wel een mogelijkheid om met een niet-sporter een relatie aan te gaan. “Ik heb dan wel immens respect voor de niet-sporter. Je moet ongelofelijk veel opgeven om de relatie in stand te houden. Dat vergt veel wilskracht en echte liefde”, vertelt Edith.

Leven na de sport
Edith is na het afsluiten van haar Olympische carrière zich gaan richten tot het ontwikkelen van zichzelf als lifecoach. Nu wil ze als coach ex-topsporters behoeden voor 'het zwarte gat'. “Alles in je leven draaide om de sport. Niks anders was belangrijk. En dan ineens moet je na iets wat je lang en met plezier hebt gedaan, dat opgeven en iets anders gaan zoeken wat je leuk vindt om te doen. Door die transitie raken veel sporters in een zwart gat.”

Het boek van Edith, ‘Expeditie Edith’ is nu te koop in verschillende boekhandels voor €18,99.

Auteur: Björn Rommens