maart

Nieuwe ontwikkelingen in het project MindLabs

MindLabs vooraanzicht

In de zomer van 2021 verhuist Fontys Hogeschool Journalistiek naar MindLabs in de Spoorzone Tilburg. In samenwerking met gemeente Tilburg realiseert Fontys een nieuw gebouw om daar met Fontys Hogeschool Journalistiek, Tilburg University, ROC Tilburg en het mediaconcern de Persgroep samen te werken binnen de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld.

Naast de onlangs geopende LocHal in de Spoorzone Tilburg – die ondermeer onderdak biedt aan de Stadsbibliotheek en Seats-2-Meet – wordt het gebouw voor FHJ en MindLabs van ruim 12.000 m2 ontwikkeld, waarvan de gemeente grotendeels eigenaar wordt. Het voorstel voor deze ontwikkeling gaat nu door naar de Raad van Toezicht (Fontys) en de gemeenteraad Tilburg voor besluitvorming. Met het besluit is de realisatie van MindLabs weer een stap dichterbij. De beoogde start bouw vindt plaats begin 2020.

Nieuwe huurder
Deze week werd ook bekend dat er een nieuwe samenwerkingspartner en tevens huurder voor MindLabs is gevonden. Uitgeverij Zwijsen meldt zich als nieuwste aanvulling in de rij. Andere samenwerkingspartners en tevens huurders zijn De Persgroep (eigenaar van o.a. Brabants Dagblad), Tilburg University en Onderwijsgroep Tilburg.

Programmering
MindLabs moet zich gaan ontwikkelen tot een centrum voor onderwijs, onderzoek en ondernemerschap rondom journalistiek, interactieve technologieën en 'human behaviour'. Samenwerking in een open landschap, inclusief innovatie staan daarbij centraal. Ook biedt het ruimte aan startups en midden- en kleinbedrijf (MKB).

Vervolg besluitvorming
De gemeenteraad en Fontys nemen in mei 2019 een besluit over het vervolg van MindLabs. Op de website mind-labs.nl kun je meer informatie vinden over de plannen en programmering van MindLabs.

Auteur: Judith Tollig