november

Nieuw Fontys Centre of Expertise ‘De Onderwijsingenieurs’ is van start

persbericht CoE

Fontys is een nieuw Centre of Expertise rijker: ‘De Onderwijsingenieurs’. Op donderdag 1 november vond de officiële lancering plaats tijdens een bijeenkomst in Eindhoven. ‘Dit CoE is opgericht vanuit de behoefte om jongeren al in een vroeg stadium nieuwe vaardigheden - de zogenoemde future skills’ - te laten ontwikkelen, zegt Ellen Rohaan, medeoprichter van het Centre. ‘Deze skills moeten een integraal onderdeel worden van het curriculum van alle scholen voor primair en voortgezet onderwijs. Wij willen scholen helpen om dit te realiseren.’ De presentatie werd enthousiast ontvangen door de aanwezigen. Enkele scholen hebben zelfs hun interesse al kenbaar gemaakt om samen te werken aan onderwijsvernieuwing. ‘We weten dat er veel vraag is vanuit scholen. Maar het is toch fijn als dat op zo’n dag meteen bevestigd wordt’, zegt Ellen.

Het gaat om samenwerking
In samenwerking met opleidingen, overheid, het bèta-technisch bedrijfsleven en andere relevante organisaties, werken onderwijsingenieurs (de door het CoE opgeleide leraren) als onderwijsontwerper, inspirator en netwerker aan futureproof onderwijs. ‘We richten ons daarbij zowel op leraren in het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo) als lerarenopleiders. We willen nadrukkelijk de schotten tussen po, vo, het werkveld en de opleidingen doorbreken.’

Vanwaar de naam Onderwijsingenieurs?
De werkwijze die het Centre hanteert om leraren te professionaliseren is gebaseerd op Design Thinking for Educators. Design thinking is een creatief proces ten behoeve van het ontwerpen van duurzame en innovatieve oplossingen. Het wordt in steeds meer bedrijven en organisaties toegepast, zo ook in het onderwijs. De onderliggende gedachte is dat iedereen met behulp van design thinking kan bijdragen aan het creëren van het onderwijs van de toekomst. Het is een manier om tot handelen te komen wanneer je wordt geconfronteerd met een complexe uitdaging. Onderwijs ontwerpen is een ‘iteratief’ proces: elke ontwerpstap geeft nieuwe inzichten maar roept ook nieuwe vragen op die richting geven aan vervolgstappen. Bij die benadering past het om nieuwe onderwijsideeën in een vroegtijdig stadium op kleine schaal uit te proberen in de praktijk.

Dit CoE is verbonden aan het lectoraat Bètadidactiek van Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT) en het lectoraat Leren en Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie (FHKE). Meer informatie vind je op www.fontys.nl/deonderwijsingenieurs.

Over Fontys Expertisecentra
De Expertisecentra van Fontys zijn samenwerkingen van instituten met bedrijfsleven en andere partijen, die zich richten op specifieke sectoren. Deze centra spelen een belangrijke rol bij het opleiden van onderzoekende professionals die kennis kunnen omzetten in nieuwe producten, technologieën en diensten. De andere Expertisecentra van Fontys vind je op www.fontys.nl/expertisecentra.