april

Mediacluster vormt zich op de Spoorzone

In 2020 krijgt de voormalige Hal 70 op de Tilburgse Spoorzone een nieuwe bestemming; het Mediacluster. Fontys Hogeschool Journalistiek, Tilburg University, ROC Tilburg en het mediaconcern de Persgroep trekken samen in het nieuwe gebouw om daar te werken, onderwijs te geven en gezamelijk iets moois tot stand te brengen.

Midden in de Spoorzone ontstaat daardoor een vernieuwend ecosysteem op het gebied van onderwijs, training en onderzoek. Daarbij wordt gebruik gemaakt van onder andere Virtual Reality en serious gaming. Technieken die niet alleen door media, maar bijvoorbeeld ook in de gezondheidszorg en het onderwijs worden gebruikt. Bovendien werken de partners aan doorlopende leerlijnen tussen MBO-HBO (associate degree opleiding) en HBO-WO (inclusief pre-master opleiding).

De Spoorzone fungeert als katalysator voor het ontwikkelen van start-ups en doorgroeiende bedrijven. Juist ook vanuit de unieke opzet van een doorlopende leerlijn met MBO-HBO-WO is de verwachting dat relatief veel studenten hier gaan ondernemen.

Het nieuws over het Mediacluster is te volgen via deze pagina. De ontwikkelingen en bouwplannen zijn te volgen via deze website. Bekijk ook het 360-graden filmpje over het Mediacluster gemaakt door FHJ student Björn Rommens.

Auteur: Brigit Goderie