juli

Linda van den Bergh geïnstalleerd als lector Waarderen van Diversiteit

Fontys_lector_BASE_13_Linda_van_den_Bergh_s

De ambities in het Nederlandse onderwijs zijn groot: iedere leerling moet onderwijs krijgen dat bij hem of haar past. De talenten van ieder individu moeten ontwikkeld worden én iedereen moet gelijke kansen krijgen. De overheid en onderwijsinspectie sturen hierop. Daarnaast ligt in de visie en missie van vrijwel iedere school de nadruk op talentontwikkeling, eigenaarschap, gepersonaliseerd leren of een andere term die verwijst naar het ondersteunen van de ontwikkeling van individuele leerlingen. Leraren in alle onderwijssectoren, van het basisonderwijs tot het hoger onderwijs, worstelen met de vraag hoe zij deze grote ambities waar kunnen maken. Het lectoraat Waarderen van Diversiteit, van Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO), wil hen hierbij ondersteunen. Het doel van het lectoraat is het ontwikkelen van toepasbare kennis, strategieën en tools die leraren (of docenten) helpen om hun onderwijs zo vorm te geven dat alle leerlingen (of studenten) optimale kansen krijgen om zich te ontwikkelen. De installatie van Linda van den Bergh als lector Waarderen van Diversiteit vond vandaag plaats.

Houding, opvattingen en verwachtingen
Het is bekend dat de houding en opvattingen van de leraar een essentiële rol spelen in hoe zij diversiteit waarderen en ernaar handelen. Bijvoorbeeld de opvatting over de functie van het onderwijs: gaat het vooral om de ontwikkeling van kennis en vaardigheden, of meer om de ontwikkeling tot een verantwoordelijke, sociale burger? Verschillende opvattingen leiden tot verschillend handelen. Ook de verwachtingen die leraren hebben van hun leerlingen spelen een essentiële rol. Uit eerder onderzoek door Van den Bergh en collega’s blijkt bijvoorbeeld dat een negatievere houding van leraren ten opzichte van mensen met een migratieachtergrond samenhangt met lagere verwachtingen van leerlingen met een migratieachtergrond in hun klas. In de klassen van deze leraren was het verschil in cijfers voor schrijfopdrachten en Cito-toetsen van leerlingen met en zonder een migratieachtergrond ook beduidend groter dan in klassen van leraren zonder negatieve houding. Dit komt doordat leerlingen het merken als een leraar lage verwachtingen heeft, met name aan het non-verbale gedrag. Dit heeft invloed op de motivatie en het zelfbeeld van de leerling en daardoor ook op diens prestaties.

Bewustwording
Professionele ontwikkeling op dit gebied vraagt met name om bewustwording van de eigen houding, opvattingen en verwachtingen. Het is belangrijk dat leraren reflecteren op hun opvattingen, de wijze waarop zij hun verwachtingen over leerlingen vormen en hun handelen naar verschillende leerlingen. Dit vraagt om een open en reflectief onderzoekende houding. Van den Bergh werkt binnen haar lectoraat onder andere aan de ontwikkeling strategieën en tools die leraren helpen deze houding verder te ontwikkelen.

De installatie van Linda van den Bergh als lector vond vandaag plaats. Na een seminar met zes workshops over dit thema, benadrukte interim directeur Anton van den Brink de relevantie van het lectoraat voor Fontys OSO. Lid van het College van Bestuur Hans Nederlof relateerde het thema van het lectoraat aan de ambities van Fontys Hogescholen en de focus op de ontwikkeling van TEC skills voor society. Brigit van Rossum leidde het belang van het lectoraat voor de praktijk in vanuit haar achtergrond als leraar en schoolleider. Daarna sprak Linda van den Bergh haar rede in verkorte vorm uit. Een beeldend kunstenaar en twee muzikanten verzorgden de artistieke omlijsting van de middag.