21
november
2016
|
17:37
Europe/Amsterdam

'Leraren basisscholen ondersteunen in contact met ouders'

Lancering online kennisplatform Educatief Partnerschap

helene-leenders.png

Een aantal onderwijsinstellingen in het zuiden het land heeft de handen ineengeslagen om leerkrachten van basisscholen te ondersteunen bij het voeren van gesprekken met ouders van leerlingen. Vandaag is hiervoor het kennisplatform www.educatief-partnerschap.nl gelanceerd. Dit biedt leerkrachten handvaten voor het voeren van ‘tweerichtinggesprekken’ met de ouders van gewone leerlingen, zorgleerlingen en achterstandsleerlingen.

Het kennisplatform is een resultaat van het RAAK-project dat onder leiding van dr. Hélène Leenders (foto) van Fontys Hogeschool Pedagogiek leerkrachten in het basisonderwijs ondersteunt bij het realiseren van educatief partnerschap. Educatief partnerschap houdt in dat zowel ouders als leerkrachten een gedeeld doel hebben: het optimaliseren van de schoolprestaties van de kinderen.
Educatief partnerschap staat hoog op de agenda van de landelijke overheid. De afgelopen jaren is de overtuiging gegroeid dat ouders via hun betrokkenheid bij het onderwijs een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de onderwijskansen van hun kinderen. Tegelijkertijd stagneert echter de ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs, zo blijkt uit landelijk trendonderzoek.

Contact opbouwen
Leerkrachten in het basisonderwijs geven aan dat het een grote uitdaging is, om goed contact met ouders op te bouwen en met hen op één lijn te komen in de weinige gespreksmomenten die er zijn. Ze vinden een goede samenwerking met ouders belangrijk, omdat het goed is voor de schoolloopbaan van de kinderen. Maar ze hebben behoefte aan ondersteuning om moeilijk bereikbare ouders ‘mee’ te krijgen, of om veeleisende ouders aan te kunnen. Vooral beginnende leerkrachten vinden gesprekken lastig met ouders die andere ambities nastreven, andere overtuigingen hebben of een andere cultureel-etnische achtergrond kennen dan zijzelf.
Die ondersteuning wordt geboden in de vorm van de website, waar praktijkkennis over educatief partnerschap wordt gedeeld. Dat gebeurt via tips, tools en praktijkvoorbeelden uit interviews met ouders en leerkrachten van basisscholen in Zuid-Limburg, die uitgevoerd zijn door studenten. De bedoeling is dat de website maandelijks wordt ververst en wordt aangevuld met nieuw onderzoeksmateriaal en de input die (aankomende) professionals zelf inbrengen.

Praktijkkennis
Het onderzoek ‘Verschillende ouders, verschillende leerkrachten’ wordt uitgevoerd op een honderdtal scholen: reguliere basisscholen, stimuleringsscholen en scholen voor speciaal basisonderwijs. Door vragenlijstonderzoek en interviews wordt de aanwezige praktijkkennis van leerkrachten over het voeren van oudergesprekken met diverse ouders onderzocht. Op de interactieve website www.educatief-partnerschap.nl wordt praktijkkennis over educatief partnerschap gedeeld met leerkrachten, onderzoekers en (aankomende)onderwijsprofessionals. Ook kunnen zij hun eigen ervaringen inbrengen.
Een essentieel onderdeel van het project is het ontwikkelen van een training cultuur-sensitieve gespreksvaardigheden in de praktijk. Deze training wordt samen met leerkrachten van reguliere basisscholen, stimuleringsscholen en scholen voor speciaal basisonderwijs en studenten van de Nieuwste Pabo en Fontys Hogeschool Pedagogiek ontwikkeld.

Partners en RAAK-subsidie
Dit project is een samenwerking tussen Fontys Hogeschool Pedagogiek, Universiteit Maastricht, de Nieuwste Pabo en de Limburgse schoolbesturen van Innovo, Kindante. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers, docenten en studenten van de lesplaats Sittard (Pedagogiek en de Nieuwste Pabo). Voor dit gezamenlijke onderzoek is een RAAK-SIA subsidie ontvangen.